Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Professioneel redeneren 124547/1595/1819/1/52
Studiegids

Professioneel redeneren 1

24547/1595/1819/1/52
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: De Zutter Freya
Andere co-titularis(sen): Bulckmans Niki, Callewaert Nadine, de Weert Lie, Kos Daphne, Lambrichts Alex, Lécharny Marine, Maes Katrien, Op De Beeck Kathleen, Proost Sarah, Sanders Ingrid, Schelfhout Sarah, Senden Nicole, Suykens Sara, Van Geel Sven, Van Helshoecht Ingeborg, Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie startcompetenties opleiding ergotherapie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student herkent de ethische vragen in een casus
De student situeert de patiënt binnen de Belgische en internationale gezondheids- en welzijnszorg en ziekteverzekering.
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student identificeert de visie, missie en uitgangspunten van ergotherapie.
De student kent de bouwstenen van een behandelplan waarbij de samenhang tussen de hulpvraag en het handelen van de cliënt versus de doelstellingen duidelijk is.
De student kent de voornaamste internationale (praktijk) modellen van de ergotherapie en beschrijft de onderdelen van en de samenhang binnen ieder model.
BH5 Kwaliteitsbewaker: "Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. "
De student verwoordt de kenmerken van en noodzaak aan management en kwaliteitszorg.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student volgt de coachingmomenten en bereidt deze voor aan de hand van de syllabus.
PO2 Levenslang lerende / ondernemer: Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie.
De student is in staat zijn leerproces en eigen functioneren te evalueren en toont de attitude van ermee aan de slag te willen gaan.
WH Toepasser wetenschappen: "Handelt evidence-based in de verschillende aspecten van praktijkuitvoering en integreert de verworven kennis en vaardigheden met het oog op het participeren aan praktijkgericht onderzoek."
De student kent de principes van evidence-based practice in een herkenbare en eenvoudige context.

Leerinhoud

1. Professioneel Redeneren

2. Organisatie Gezondheidszorg

3. Evidence Based Practice en wetenschappelijk onderzoek.

4. SLC Studieloopbaancoaching
         Visie en missie studieloopbaancoaching
         Stappenplan
         Opdrachten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.
  • Vlaams Ergotherapeutenverbond vzw & Van Handenhoven, W. (2018). Jaarboek Ergotherapie 2018, Acco Leuven/ Den Haag.
  • Presentaties en aanvullingen via digitale leeromgeving.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren
Vormen van groepsleren3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen119,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets85,00digitaal examen
Semester 1Reflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)15,00indienen via digitale leeromgeving
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets85,00digitaal examen
Tweede examenperiodeReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)15,00indienen via digitale leeromgeving

Toetsing (tekst)

De reflectieverslagen SLC mogen enkel via de digitale leeromgeving ingediend worden, niet per mail.
Verplichte aanwezigheid bij Feedbackmoment na de examens wanneer je niet slaagt voor het Olod in 1e zittijd en dit onderdeel opnieuw wil afleggen.