Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 125698/1595/1819/1/95
Studiegids

Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 1

25698/1595/1819/1/95
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Lenaerts Reinhilde
Andere co-titularis(sen): Bulckmans Niki, De Zutter Freya, Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie startcompetenties opleiding ergotherapie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student gebruikt nationale en internationale referentiekaders bij ontwikkelingsproblematiek: schetst de werking van het VAPH voor de domeinen wonen werken en vrije tijd voor personen met een ontwikkelingsproblematiek, duidt ondersteuningsvormen bij onderwijs en beschrijft wat de competentie intercultureel gedrag inhoudt bij deze doelgroepen.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student duidt mensen met een verstandelijke handicap aan de hand van een vooropgesteld theoretisch kader.
De student herkent de hulpvraag bij een casus, heeft inzicht in functies, activiteiten, participatie van de cliënt, observeert doelgericht dit handelingsgedrag bij de doelgroep ontwikkelingsproblematiek.
De student rapporteert hierover accuraat en objectief met gebruik van de correcte ergotherapeutische vakterminologie .
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student past zelfstandig de kennis van de ontwikkeling (inleidend) toe ifv het opmaken van een ergotherapeutisch behandelplan en het zoeken naar een doelgerichte activiteit en hanteert hierbij nationale en internationale theorieën en modellen.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student vertoont interesse in een leven lang leren en ondernemen in internationaal perspectief.
WH Toepasser wetenschappen: "Handelt evidence-based in de verschillende aspecten van praktijkuitvoering en integreert de verworven kennis en vaardigheden met het oog op het participeren aan praktijkgericht onderzoek."
De student hanteert de principes van EBP bij het professioneel redeneren bij ontwikkelingsproblematiek.

Leerinhoud

1. Visie op ergotherapie en onwtikkelingsproblemen
2. De ICF als uniforme taal
3. Referentiekaders
4. Evidence Based Practice
5. Participatie
6. Leren en toepassen van kennis

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst.
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving.
  • Denolf, A. & Daems, J. (2014). Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen. Basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening. Leuven, Acco.
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.
  • ICF: International Classification of Functioning, Disability and Health: Nederlandse vertaling, WHO, (2007).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen53,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets75,00schriftelijk examen
Semester 2Portfolio25,00via permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodePortfolio25,00via permanente evaluatie

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid bij de feedback na het examen, wanneer je niet slaagt voor dit olod in eerste zittijd en dit onderdeel opnieuw wil afleggen. (portfolio)