Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie in de geestelijke gezondheidszorg 125696/1595/1819/1/27
Studiegids

Ergotherapie in de geestelijke gezondheidszorg 1

25696/1595/1819/1/27
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Proost Sarah
Andere co-titularis(sen): Van Geel Sven, Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie startcompetenties opleiding ergotherapie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student benoemt de ergotherapeutische referentiekaders die gebruikt worden binnen de GGZ en kan de plaats van de ergotherapeutische interventies situeren binnen de context van de GGZ.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student kent de gezondheidsmodellen die gehanteerd worden binnen de GGZ. De student observeert, inventariseert, en formuleert de mogelijkheden en beperkingen van de hulpvrager en ordent deze gegevens systematisch volgens het Model of Human Occupation (Kielhofner).
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student formuleert de hulpvraag correct en koppelt hieraan (SMART) doelstellingen op lange en korte termijn
De student werkt systematisch en doelgericht bij het opstellen van een handelingsplan in de GGZ en gebruikt de correcte vakterminologie.
BH5 Kwaliteitsbewaker: "Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. "
De student werkt doelgericht en systematisch de ergotherapeutische methodiek uit op volgende drie niveau's: activiteit, therapeutische relatie en therapeutische situatie.
WH Toepasser wetenschappen: "Handelt evidence-based in de verschillende aspecten van praktijkuitvoering en integreert de verworven kennis en vaardigheden met het oog op het participeren aan praktijkgericht onderzoek."
De student zoekt onder begeleiding binnen beschikbare vakliteratuur GGZ een artikel op dat verband houdt met de inhoud van de cursus GGZ en beschrijft zelfstandig en kwaliteitsvol deze inhoudelijke link.

Leerinhoud

1. Ergotherapeut als gezondheidswerker
2. Ergotherapeut als diagnosticus
3. Ergotherapeut als behandelaar/ begeleider
4. Ergotherapeut als innovator
5. Ergotherapeut als kwaliteitswerker
6. Ergotherapeut als communicator
7. Ergotherapeut als levenslang lerende
8. Ergotherapeut als toepasser van de wetenschap

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst.
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving. 
  • van Dijk, K.; Jakobs,M; Laban - Sinke,I; Nas, A. (2017) Ergovaardig deel 2 (derde druk)
    Boom Amsterdam

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.
  • ICF: International Classification of Functioning, Disability and Health: Nederlandse vertaling, WHO, (2007).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen53,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets65,00digitaal examen
Semester 1Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)35,00permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets65,00digitaal examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)35,00permanente evaluatie

Toetsing (tekst)

digitaal examen 65% (theorie)
PEME 35% waarvan 25% op de casusuitwerking en 10% op het zoeken van een artikel dat aansluit bij de casus