Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie in de geriatrie 21721/1595/1819/1/65
Studiegids

Ergotherapie in de geriatrie 2

1721/1595/1819/1/65
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Vergauwen Kuni
Andere co-titularis(sen): Simons Karen, Suykens Sara, Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Volgtijdelijkheid

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student beschrijft de functies en het functioneren van de geriatrische en CVA-patiënt op gebied van stoornissen, activiteit en participatie.(ICF)
De student herkent en benoemt symptomen of kenmerken van ouderen met een specifieke geriatrische problematiek in de ergotherapeutische praktijk.
De student interpreteert en /of adviseert assessment en/of onderzoeken voor deze doelgroep. De student hanteert correcte terminologie.
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student hanteert hierbij vakterminologie en hanteert een relevant ergotherapiegerelateerd theoretisch kader.
De student stelt zelfstandig een ergotherapeutisch behandelplan op voor een casus uit de geriatrische beroepspraktijk, waarbij de nadruk ligt op preventie, behandelen, begeleiden en/of adviseren.
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student beheerst de nodige creatieve en technische vaardigheden om een ergotherapeutische behandeling in de praktijk uit te voeren, waarbij de technische vaardigh. worden gekozen in functie van de oudere of de cliënt met een geriatrische problematiek.
De student vertoont probleemoplossend denken bij het uitvoeren van een ergotherapeutische behandeling.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student heeft oog voor maatschappelijke veranderingen en tendensen in internationaal perspectief binnen de ouderenzorg en kan dit toepassen in een ergotherapeutisch behandelplan.
WH Toepasser wetenschappen: "Handelt evidence-based in de verschillende aspecten van praktijkuitvoering en integreert de verworven kennis en vaardigheden met het oog op het participeren aan praktijkgericht onderzoek."
De student kan wetenschappelijke literatuur opzoeken en interpreteren en gebruikt dit als basis bij het opstellen van een ergotherapeutische interventie.

Leerinhoud

Geriatrische Patiënt
1. Geriatrisch profiel
2. Verlieservaring en rouw.
3. Pathologie psychogeriatrie

Ergotherapeut
4. Visie, beroepsprofiel en wettelijk kader
5. Grondhoudingen
6. Care en cure
7. Methodisch handelen
8. Interventies in de geriatrische ergotherapie
9. Belevingsgerichte benadering

Geriatrische Patiënt
10. Pathologie: Niet Aangeboren Hersenletsel bij volwassenen CVA
                            THP - TKP
                            Amputatie onderste lidmaat
                            Parkinson 
Ergotherapeut
11. Ergotherapeutische Praktijk geriatrische patIënt

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst.
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving.
  • Davies, P.  (2001)  Hemiplegie, een handleiding voor het behandelen van de volwassen patiënt met hemiplegie, 2de dr.
  • De Coninck, L, e.a. (2014). Ergotherapie in de gerontologie: basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening. Acco.
  • Geenen, K. (2011). Ergotherapie in de geriatrie. Basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening. Acco.
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.
  • Verschraegen, J. (2008). Basisinformatie dementie, expertisecentrum dementie
  • van Dijk, K.; Jakobs,M; Laban - Sinke,I; Nas, A. (2017) Ergovaardig deel 2 (derde druk)
    Boom Amsterdam

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • van Dijk, K.; Jakobs,M; Laban - Sinke,I; Nas, A. (2017) Ergovaardig deel 2 (derde druk)
    Boom Amsterdam

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen105,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets80,00schriftelijk examen
Semester 1Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid bij de feedback na de examens wanneer je niet slaagt voor dit olod in 1e zittijd en dit onderdeel opnieuw wil afleggen. (vaardigheidstoets hands off permanent)