Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie in de fysieke revalidatie 31717/1595/1819/1/26
Studiegids

Ergotherapie in de fysieke revalidatie 3

1717/1595/1819/1/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Eupen Inge
Andere co-titularis(sen): Maes Katrien, Magerat Laurence, Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Volgtijdelijkheid

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student toont aan op de hoogte te zijn van de juridische en beleidsmatige context mbt de beroepsuitoefening van de ergotherapeut in de fysieke revalidatie (VAPH, arbeidshervatting....)
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student heeft kennis en inzicht in de theorie van de ziektebeelden en kadert alle gegevens van een casus binnen de complexe beroepscontext binnen de ICF en gebruikt een gepast assessment.
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student stelt zelfstandig een ergotherapeutisch behandelplan op voor een casus rond preventie, behandelen, begeleiden en /of adviseren en hanteert hierbij vaktaal. Hij evalueert deze interventie kritisch.
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student kiest en voert zelfstandig ergotherapeutische methodieken uit bij een casus.
PO2 Levenslang lerende / ondernemer: Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie.
De student past verantwoord principes van kwaliteitszorg toe op zijn systematisch ergotherapeutisch handelen

Leerinhoud

1.Theorie en Methodiek fysieke revalidatie 3

  • Ergotherapeutisch behandeling bij personen met een dwarslaesie.
  • Beleid van het VAPH rond personen met een beperking; hulpmiddelen en aanpassingen met terugbetaling.
  • Woningaanpassing en hulpmiddelenadvies
  • Participatie en Arbeid met inbegrip van beleidsaspecten.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving.
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets20,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands off45,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands on35,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off45,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on35,00