Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie in de geestelijke gezondheidszorg 31720/1595/1819/1/31
Studiegids

Ergotherapie in de geestelijke gezondheidszorg 3

1720/1595/1819/1/31
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Geel Sven
Andere co-titularis(sen): Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student toont aan op de hoogte te zijn van de juridische context m.b.t. de beroepsuitoefening van de ergotherapeut in de geestelijke gezondheidszorg.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student kent assessmentinstrumenten en –methodieken die toegepast worden binnen de GGZ en kan deze correct hanteren en interpreteren. De student toont de beperkingen én de sterke punten van de cliënt en diens systeem en kan deze systematisch en volledig in kaart brengen in een casus.
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student kan therapiedoelstellingen opstellen gebaseerd op de afgenomen assessments en observaties en toont dit adhv een casus. De student gebruikt voor zijn behandelingstraject nationaal en internationaal geaccepteerde ergotherapeutische en andere GGZ-modellen en wendt deze aan in een casus. De student toont in een casus hoe de voorgestelde therapieën kunnen geëvalueerd worden.
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student kan correct ergotherapeutische therapievormen toepassen in de (gesimuleerde) praktijk, hij gaat hierbij creatief en innovatief te werk.
WH Toepasser wetenschappen: "Handelt evidence-based in de verschillende aspecten van praktijkuitvoering en integreert de verworven kennis en vaardigheden met het oog op het participeren aan praktijkgericht onderzoek."
De student bespreekt één onderzoeksartikel uit een peer-reviewed tijdschrift dat handelt over GGZ. Hij kan de resultaten kritisch beoordelen en voorstellen formuleren voor verbetering van het onderzoek.
De student zoekt in een groep een evidence based onderbouwde methodiek met betrekking tot de klinische vraag van het jaar.

Leerinhoud

1. Theorie
     Historische, filosofische en maatschappelijke noties over geestelijke gezondheidszorg.
     Ergotherapeutische modellen in de geestelijke gezondheidszorg.
     Occupational Science in de GGZ
     Kinder- en jeugdpsychiatrie: inleiding.
     Kinder psychiatrie: infants.
     Kinder- en jeugdpsychiatrie: latentieleeftijd.
     Kinder- en jeugdpsychiatrie: adolescenten.
2. Methodiek
    Casusbesprekingen aan de hand van verschillende ergotherapeutische modellen.
    Werkvormen in de kinder-en jeugdpsychiatrie
    Occupational Balance en Occupational Identity
3.Juridische aspecten ergotherapie in de GGZ

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst.
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving.
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
  • Omschrijving: theorie 14 cu
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
  • Omschrijving: praktijk 12 cu
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren
  • Omschrijving: zelfstudie 55 cu

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio40,00via permanente evaluatie
Semester 1Vaardigheidstoets hands off60,00mondeling examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio40,00via permanente evaluatie
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off60,00mondeling examen

Toetsing (tekst)

1e examenperiode:  paper (portfolio) en mondeling examen met voorbereiding.
2de examenperiode: de punten van de paper( portfolio) worden overgedragen of opnieuw ingediend en een mondeling examen.