Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 31715/1595/1819/1/55
Studiegids

Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 3

1715/1595/1819/1/55
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bulckmans Niki
Andere co-titularis(sen): De Zutter Freya, Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student toont aan op de hoogte te zijn van de juridische context mbt de beroepsuitoefening van de ergotherapeut bij ontwikkelingsproblematiek.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student inventariseert en beschrijft professioneel de mogelijkheden en beperkingen van de cliënt en het cliëntsysteem aan de hand van dossierstudie en assessment van een casus uit de complexe beroepsontwikkelingsproblematiek.
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student kan een ergotherapeutisch behandelingstraject kwaliteitsvol uitwerken, hanteert nat. en internat. ergotherapie gerelateerde theorieën en modellen, evalueert deze interventie voor een casus uit de beroepscontext ontwikkelingsproblematiek
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student gebruikt doelgericht en ontwikkelt professioneel de eigen creatieve en technische vaardigheden in de complexe beroepscontext ontwikkelingsproblematiek.
WH Toepasser wetenschappen: "Handelt evidence-based in de verschillende aspecten van praktijkuitvoering en integreert de verworven kennis en vaardigheden met het oog op het participeren aan praktijkgericht onderzoek."
De student gebruikt wetenschappelijk professionele literatuur ter ondersteuning van het professioneel redeneerproces.

Leerinhoud

  • Ergotherapeutische diagnostiek, begeleiding en behandeling
  • Juridische context ontwikkelingsproblematiek

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst.
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving.
  • Denolf,A. & Daems,J.(2018). Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen. Basisboek voor kwalitatieve hulpverlening. Leuven. Acco
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio15,00via permanente evaluatie
Semester 1Vaardigheidstoets hands off85,00schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio15,00via permanente evaluatie
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off85,00schriftelijk examen

Toetsing (tekst)

Open boek examen 3u
De cursus Ergotherapie bij Ontwikkelingsstoornissen 3 en het portfolio ontwikkelingsstoornissen mogen gebruikt worden.

Bij het laattijdig inleveren van een opdracht tussen de 1 tot en met 7 kalenderdagen kan de betrokken student nog maximaal 50% van de punten behalen. Bij het indienen van een opdracht na 7 kalenderdagen krijgt de student een 0.
Verplichte aanwezigheid bij de feedback, wanneer je niet slaagt voor dit olod in eerste zittijd en je dit onderdeel opnieuw wil afleggen ivm portfolio permanente evaluatie.

Beoordelingscriteria portfolio zijn terug te vinden in de cursus.