Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Stage 31926/1595/1819/1/51
Studiegids

Stage 3

1926/1595/1819/1/51
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Sanders Ingrid
Andere co-titularis(sen): Boiy Tine, Bulckmans Niki, Callewaert Nadine, de Weert Lie, De Zutter Freya, Empsten Kathleen, Kos Daphne, Lambrichts Alex, Lécharny Marine, Lenaerts Reinhilde, Maes Katrien, Magerat Laurence, Moens Marijke, Op De Beeck Kathleen, Proost Sarah, Schelfhout Sarah, Senden Nicole, Simons Karen, Suykens Sara, Van Eupen Inge, Van Geel Sven, Van Helshoecht Ingeborg, Van Oevelen Petra, Vergauwen Kuni, Winderickx Godelieve
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 336,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student rapporteert over het zelfstandig ergotherapeutisch handelen als gezondheidswerker. (correct= bewust,open,flexibel en respectvol, zoals verwacht op de dienst) De student koppelt de hulpvraag aan maatschappelijke ,deontologische en ethische thema's.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student definieert in samenspraak met de cliënt, onder begeleiding, de hulpvraag van de cliënt gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie. De student beschrijft vakkundig de mogelijkheden en beperkingen van de cliënten en cliëntsystemen aan de hand van dossierstudie en assessment.
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student kopieert het ergotherapeutische handelen (inventariseren, definiëren, opstellen behandelplan, uitvoeren, evalueren, doorverwijzen). Begeleiding en ondersteuning zijn noodzakelijk om tot zelfstandig handelen te komen
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student voert zelf gekozen activiteiten methodisch uit. Door tekorten in selectie of, instructie of demonstratie of gradatie of variatie is de activiteit minder effectief
BH5 Kwaliteitsbewaker: "Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. "
De student past systematisch de PDCA cirkel toe.
C Communicator/ lid interprofessioneel team: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie. "
De student neemt doelgericht initiatief tot overleg (schriftelijk, mondeling) met het interprofessioneel team.De student stemt de communicatie af op de cliënt en de behandeling
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student motiveert zijn behandelkeuzes voor één casus met bewijskracht. Vertoont interesse voor levenslang leren en ondernemen in een beroepscontext in internationaal perspectief
PO2 Levenslang lerende / ondernemer: Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie.
De student versterkt zijn competenties aan de hand van zijn sterktes en werkpunten.
Student is in staat systematisch, binnen de reflectiecyclus van Korthagen, zijn leerproces en functioneren te evalueren en aspecten te verduidelijken met Ofman en dit voor drie ontwikkelingsdoelen. De student vertoont intresse voor levenslang leren.

Leerinhoud

1. Stage
2. Studieloopbaancoaching SLC
     Visie en missie studieloopbaancoaching
     Stappenplan
    Opdrachten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst
  • Stagecontract
  • Stagereglement
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving.
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.





Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,00 uren
  • Omschrijving: stage 2u
    SLC 1u
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
  • Omschrijving: stagebegeleiding 6u
    SLC 2u
Werkplekleren en/of stage277,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)12,00indienen via digitale leeromgeving
Semester 1Stage88,00

Toetsing (tekst)

De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd.
De richtlijnen rond evaluatie zijn terug te vinden in het stagereglement.
Je moet beschikken over 8 weken om het volledige olod af te leggen.
Er is verplichte aanwezigheid.
Ongewettigde afwezigheid voor introductie stage kan aanleiding geven tot het niet verwerven van de competenties voor deze stage.
Aangezien in het opleidingsonderdeel stage voor de opleiding essentiële eindcompetenties worden getoetst, is het noodzakelijk dat de student alle stage-urenen stagedagen effectief presteert.
Om de eindcompetenties te kunnen beoordelen moet het stageboek / het reflectieverslag voor de door de opleiding voorziene deadline worden ingediend en beoordeeld.
Het niet volledig presteren van de stage-uren / stagedagen of het niet tijdig indienen van het stageboek / reflectieverslag kunnen aanleiding geven tot een beoordeling van 0 /20.
De reflectieverslagen SLC mogen enkel via de digitale leeromgeving ingediend worden, niet per mail.
Gezien de praktijkopdracht in de eerste examenperiode permanent geêvalueerd wordt aan de hand van competentiemeting in een periode van respectievelijk 8 weken kunnen deze stages niet hernomen worden gezien de korte duurtijd van de tweede examenperiode.
Terug van weggeweest (presentatie buitenlandse stage) is verplicht onderdeel van een buitenlandse stage.