Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Stage 41927/1595/1819/1/85
Studiegids

Stage 4

1927/1595/1819/1/85
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Sanders Ingrid
Andere co-titularis(sen): Boiy Tine, Bulckmans Niki, Callewaert Nadine, de Weert Lie, De Zutter Freya, Empsten Kathleen, Kos Daphne, Lambrichts Alex, Lécharny Marine, Lenaerts Reinhilde, Maes Katrien, Magerat Laurence, Moens Marijke, Op De Beeck Kathleen, Proost Sarah, Schelfhout Sarah, Senden Nicole, Simons Karen, Suykens Sara, Van Eupen Inge, Van Geel Sven, Van Helshoecht Ingeborg, Van Oevelen Petra, Vergauwen Kuni, Winderickx Godelieve
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 451,00 uren

Volgtijdelijkheid

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student beschrijft en motiveert een persoonlijke keuze binnen de ergotherapeutische interventie. De student gaat professioneel om met maatschappelijke,deontologische en ethische thema's.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student beschrijft uitgaande van de hulpvraag autonoom en vakkundig de mogelijkheden en beperkingen van de cliënten en cliëntsystemen aan de hand van dossierstudie en assessment in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. De handelingsdiagnose richt zich op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context.De student verwijst door indien nodig
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student voert de ergotherapeutische behandeling zelfstandig uit : (inventariseren, definiëren, opstellen behandelplan, uitvoeren, begeleiden, adviseren, evalueren, doorverwijzen) , essentiële elementen zijn aanwezig. De student hanteert hierbij (inter) nationale theorieën en modellen en richt zich op het betekenisvol handelen en de participatie van de cliënt.
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student gaat deskundig en flexibel om met de gebruikte methodieken en activiteiten (selecteren, instrueren, demonstreren, graderen, variëren) en is technisch vaardig.
BH5 Kwaliteitsbewaker: "Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. "
De student draagt verantwoordelijkheid voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutisch handelen.
C Communicator/ lid interprofessioneel team: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie. "
De student draagt zorg voor een kwaliteitsvolle behandelcommunicatie met cliënt en alle betrokkenen.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student motiveert zijn behandelkeuzes met bewijskracht gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties (voor de volgpatiënten). De student voert een internationale beroepsgerichte leeractiviteit uit.
PO2 Levenslang lerende / ondernemer: Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie.
De student heeft een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie, komt zelf tot oplossingen.
Het presentatieportfolio bevat een relevant cv. Het is samenhangend, gestructureerd en logisch opgebouwd. De leerlijnen persoonlijke ontwikkeling , communicatie , beroepsgericht handelen en wetenschappelijk handelen zijn evenwichtig uitgewerkt. Het presentatieportfolio bevat een evenwichtig archief en uitgewerkte internationale competenties. Het presentatieportfolio geeft een congruente SWOT analyse en bevat beperkt bewijs van extra verworven competenties.

Leerinhoud

1. Stage
2. Studieloopbaancoaching
    Presentatieportfolio

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst.
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving.
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werkplekleren en/of stage382,00 uren
  • Omschrijving: de student staat zelf in voor de kosten verbonden aan de internationale leeractiviteit
Werktijd buiten de contacturen59,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio6,00
Semester 2Stage94,00

Toetsing (tekst)

De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd.
De richtlijnen rond evaluatie zijn terug te vinden in het stagereglement.
Je moet beschikken over 12 weken om het volledige olod af te leggen.
Er is verplichte aanwezigheid.
Ongewettigde afwezigheid voor introductie stage kan aanleiding geven tot het niet verwerven van de competenties voor deze stage.
Aangezien in het opleidingsonderdeel stage voor de opleiding essentiële eindcompetenties worden getoetst, is het noodzakelijk dat de student alle stage-uren en stagedagen effectief presteert.
Om de eindcompetenties te kunnen beoordelen moet het stageboek / het reflectieverslag voor de door de opleiding voorziene deadline worden ingediend en beoordeeld.
Het niet volledig presteren van de stage-uren / stagedagen of het niet tijdig indienen van het stageboek / reflectieverslag kunnen aanleiding geven tot een beoordeling van 0 /20.
De studenten stellen een presentatieportfolio samen volgens de richtlijnen van de handleiding
Gezien de praktijkopdracht in de eerste examenperiode permanent geêvalueerd wordt aan de hand van competentiemeting in een periode van respectievelijk 12 weken kunnen deze stages niet hernomen worden gezien de korte duurtijd van de tweede examenperiode.
De studenten die vervroegd afstuderen kunnen stage 4 in semester 1 opnemen.
Terug van weggeweest (presentatie buitenlandse stage) is verplicht onderdeel van een buitenlandse stage.
Het bewijs van de internationale leeractiviteit wordt ten laatste op het einde van stage 4 ingeleverd via digitap. Het originele document bewaart de student voor eventuele controle.