Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Portfolio ENE24234/1618/1819/1/16
Studiegids

Portfolio ENE

24234/1618/1819/1/16
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het energiemanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanbrabant Bart
Andere co-titularis(sen): Lintermans Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Bij het module-overschrijdende vak Portfolio dient de student zich in verschillende kleinere groepen een jaar lang te buigen over concrete energieaspecten, waarbij wekelijks wordt verder gewerkt aan een opgelegde opdracht.

Minstens één deelopdracht en de eindpresentatie van het Portfolio geschiedt in het Engels om hiermee tegemoet te komen aan de taalvaardigheid van de student.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01. CONCEPTUELE ANALYSE
De student is in staat een conceptuele analyse uit te werken van een eenvoudig industrieel probleem.
02. CONCEPTKEUZE
De student is in staat een energie gerelateerd item samen te vatten.
06. VERBETERING
De student is in staat om een eenvoudig industrieel probleem te verbeteren op energetisch vlak.
De student krijgt inzicht in de eigen talenten en de bijhorende hefboomvaardigheden.
08. ENERGIEBEHEER
De student is in staat om de reeds verworven vakkennis en vaardigheden op een doelgerichte wijze toe te passen in kleine lab-, studie- en praktijkopdrachten.
09. PROJECTMANAGEMENT
De student is in staat om het eigen werk en dat van zijn team te organiseren rekening houdend met de beschikbare middelen en tijd, inclusief het opsporen van de nodige informatie mbt de vraagstelling.
10. TEAMPLAYER
De student is in staat om het eigen werk en dat van de groep te organiseren in functie van de vereiste doelstellingen. (one note)
11. COMMUNICATIE
De student is in staat om zijn persoonlijke mening over een onderwerp schriftelijk te formuleren met een correct taalgebruik.
De student krijgt inzicht in de eigen talenten en de bijhorende hefboomvaardigheden.
12. LEVENSLANG LEREN
De student is in staat om te reflecteren over de eigen ervaringen (en die van anderen) en het eigen functioneren en kan hieruit zinvolle lessen trekken. (Talenten)
13. VOORBEELDFUNCTIE
De student is in staat een energie gerelateerd item samen te vatten.

Leerinhoud

De inhoud van dit vak behelst het uitwerken van een aantal opdrachten, die geëvalueerd worden aan de hand van een aantal criteria. Deze criteria zijn opdrachtafhankelijk.

Deze opdrachten behelsen volgende onderwerpen:
  • Verwachtingen van de pop.
  • taalscreening en vervolg workshops, waar nodig inividueel
  • One note vervolgsessies
  • Samenvatting maken van 2 onderwerpen behandeld in de cursussen. Voorbeeldfiche aanmaken en inleveren (vakonderdelen van het eerste jaar). 
  • Opdrachten uitvoeren van niet-samengevat onderwerp - Commentaar geven op de ingeleverde fiche door een andere groep.
  • Tonen van eigen structuur om info te rangschikken.
  • Samenvatting maken van 2 onderwerpen behandeld in de cursussen. Voorbeeldfiche aanmaken en inleveren (vakonderdelen van het tweede jaar).
  • Inleveren van alle voorgaande opdrachten in 1 pdf-bestand (deel 1).
  • Opmaken van talentenfiche : 10 basistalenten.
  • Uitwerken van multidisciplinaire opdracht.
  • Opmaken van talentenfiche : 5 kerntalenten en aanzet hefboomvaardigheden.
  • Uitwerken van PVE, PVA, planning eindopdracht.
  • Inleveren van alle voorgaande opdrachten in 1 pdf-bestand (deel 2).
  • Uitwerking gedefinieerde eindopdracht.
  • Presentatie eindopdracht.
  • Zelfreflectie over POP
  • ......

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Portfolio Energiemanagement
  • Een blanco evaluatiefiche met vermelding van de opdrachten en de criteria (per opdracht).

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges59,00 uren
Werktijd buiten de contacturen94,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00- Evaluatie op basis van de ingediende rapporten, de opvolgingsgesprekken en de eindpresentatie.
- De totaliteit van het Portfolio wordt afgetoetst volgens volgende criteria: volledigheid, taalgebruik, vormgeving, tijdigheid, presentatie, grondigheid, zelfreflectie en feedback. Het aandeel van ieder criterium is afhankelijk van de opdracht.
- bij de laatste opdracht wordt ook peer-assessement toegelicht en gebruikt in de groepjes.

Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Elke deelopdracht staat op een representatief aantal punten van het geheel portfolio. Niet inleveren van deelopdrachten is een nul voor dit gedeelte. Het niet regelmatig aanwezig zijn zal automatisch leiden tot slechtere evaluaties gezien de feeback gegeven door de lectoren erg belangrijk zal zijn voor verdere uitwerking.

In de laatste grotere opdracht zal ook peer-assessment worden toegepast zodat de studenten elkaar kunnen beoordelen en dus oo zorgen voor de nodige zelf- en groepsreflectie.