Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Internationaal project26624/1618/1819/1/87
Studiegids

Internationaal project

26624/1618/1819/1/87
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het energiemanagement, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de elektromechanica als Internationaal project
  • Bachelor in de integrale veiligheid als Internationaal project
  • International programmes Science and Technology als Internationaal project
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Goethem Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 03.12.2018 (2de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 110 studiepunten afgewerkt hebben EN simultaan te volgen met Multiprojecten.

Korte omschrijving

Via dit onderdeel van projectmatig onderwijs mikken we met onze studenten specifiek naar:

o Het verwerven van generieke en beroepsspecifieke competenties met de focus op projectmanagement vaardigheden, communicatie vaardigheden en sociale vaardigheden;
o Leren werken in een omgeving die heel nauw aansluit op de industriële beroepsrealiteit;
o Voorbereiding op de komende stage- en eindwerkperiode;
o Verbanden kunnen leggen tussen de diverse vakdisciplines uit het curriculum om tot een resultaatgerichte oplossing te komen;
o In een multidisciplinair en internationaal samengesteld teamverband, probleemoplossend leren samenwerken met beperkte middelen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01. CONCEPTUELE ANALYSE
De student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
De student(e) is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
02. CONCEPTKEUZE
De student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
03. ONTWERP
De student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
De student is in staat om een concept te ontwikkelen, te kiezen of te ontwerpen ifv de eisen en objectieven
04. INSTALLATIE
De student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
05. EXPLOITATIE
De student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
06. VERBETERING
De student(e) is in staat om een vlot leesbaar technisch rapport op te stellen in correct Nederlands en dit te documenteren met blokschema's, tekeningen, foto's, enz ...
08. ENERGIEBEHEER
De student is in staat om een concept te ontwikkelen, te kiezen of te ontwerpen ifv de eisen en objectieven
09. PROJECTMANAGEMENT
De student(e) is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
10. TEAMPLAYER
De student(e) is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren.
De student(e) kan in teamverband zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen met het oog op een oplossingsgerichte uitwerking van de opdracht.
11. COMMUNICATIE
De student(e) leert enkele professionele vaardigheden zoals oa. presentatietechnieken & timemanagement toepassen in een leercontext die de beroepspraktijk evenaart.

Leerinhoud

Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste, tweede en derde programmajaar, departement Wetenschap en Techniek (WT) - opleiding Elnergiemanagement

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursussen, departement WT - Elektromechanica, 1EM-2AUT-3AUT.

•Syllabi Multiprojecten (MP) & Projectweek (PW)
•Gebruikershandleiding peerassessment
•Overzichtsplanning MP'n & PW
•Eigen notities tijdens de introductie workshop MP'n en Projectweek (bedrijfsvoorstelling)
•Technische informatie die eventueel door het bedrijf Projectweek wordt vrijgegeven
•Relevante vakliteratuur en websites, technische specificaties van diverse fabrikanten.
•Productcatalogi allerhande om materialen, onderdelen, meetinstrumenten, machines, ... te selecteren op basis van technische specificaties.
•Ontwerpsoftware pakketten E-plan & Inventor, ...
•Programmatiesoftware vb. Step 7 Siemens
•Projectmanagement software: MS Project, Mindmanager, ...
•Berekeningssoftware vb. cabli, ...

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Werkvormen
Werktijd buiten de contacturen77,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Zie syllabus internationale projectweek

Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

EVALUATIE:

De eindscore voor de projectweek

CT = (2C1 + C2) x C3

Hierin is:
- C1 een groepscijfer dat tot stand komt via permanente evaluatie. Hoe slaagt de groep erin om de projectmethodiek toe te passen in de praktijk? Worden de milestones op tijd bereikt, hoe gaat de groep om met conflictsituaties, enz… .
- C2 hoe ziet de presentatie en het voorgestelde PDB eruit? Is de groep erin geslaagd om de voorgestelde opdracht volgens goed vakmanschap, met oog voor veiligheid, technisch creatief, enz… uit te werken? Heel belangrijk in deze presentatie is het correct taalgebruik en de lichaamshouding.
- C3 groepsleden beoordelen elkaars attitudes aan de hand van een vooraf besproken peerassessment. We vermenigvuldigen het gemiddelde van 2C1 + C2 met de PA-factor

Besluit: Het cijfer dat een weergave is van de methodische projectaanpak wordt het zwaarst gewogen.

Praktisch: Er wordt voor iedere bedrijfsopdracht een jury samengesteld, bestaande uit minstens 1 lector en 1 of meerdere bedrijfsmensen. Iedere jury luistert naar 2 groepen, die dezelfde bedrijfsopdracht gekregen hebben. Iedere groep krijgt ongeveer 45 min. om het werk voor te stellen. De bedoeling is dat de studenten die in dezelfde opdrachtpoule zitten, naar elkaar luisteren. Achteraan in de zaal nemen de ouders/familieleden en vrienden plaats.

Geen inhaalexamen mogelijk.