Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Basisproject 113014/1639/1819/1/84
Studiegids

Basisproject 1

13014/1639/1819/1/84
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Vuyst Marijke
Andere co-titularis(sen): Lauwerijssen Nicky, Van Camp Serge, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 03.12.2018 (2de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
kan illustratie-, beeldverwerkend- en opmaaksoftware gebruiken om zijn ideeën uit te werken.
Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
beheerst het constructief schetsen en waarnemend tekenen van vrije vormen en objecten uit de omgeving
kan het creatief en conceptueel denkvermogen stimuleren
verkrijgt inzicht in het realiseren van compositie's met lijnen, vlakken, toonwaarden en textuur in zwart, wit en kleur
visualiseert het concept analoog met behulp van verschillende grafische tekenmaterialen (papier, potlood, pen, inkt en markers)
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
combineert tekst en beeld tot een eenvoudige media-uiting
kan het begrip schaal gevarieerd toepassen in zijn ontwerpen
maakt handmatige en digitale oefeningen op vlakverdeling, compositieleer, vormstudie (stilering en opmaak) en kleurgebruik
ontwerpt een basislayout in functie van verschillende beeldelementen op een grid/typografisch raster
past vlakverdeling en compositieleer toe in twee en drie dimensies
Professionalisering. Taakanalyse
visualiseert het concept analoog met behulp van verschillende grafische tekenmaterialen (papier, potlood, pen, inkt en markers)

Leerinhoud

Basisproject 1 is een vak waarin je, als team, vooral gaat werken aan het bedenken van passende oplossingen voor experimentele, niet-commerciële ontwerpproblemen. In Basisproject 1 ontwikkel je jouw creatief denkvermogen en worden je onderzoeksvaardigheden gestimuleerd aan de hand van verschillende technieken.

Om een goed ontwerper te worden, is het belangrijk te begrijpen wat ontwerpen is.
-Wat is ontwerpen en welk proces doorloop je als ontwerper?
-Welke vaardigheden moet je ontwikkelen om ontwerpoplossingen te bedenken voor uiteenlopende ontwerpvragen en gebruikers?
-Wat kun je leren van andere ontwerpers en hoe ontwikkel je zelf een ontwerpende houding?

Er wordt gewerkt rond abstracte thema's zoals bv. "RUIMTE", "KLEIN vs GROOT" of "STIL" vs "LUID". Hiervoor werkt elk teamlid -individueel- één deel van het geheel uit.




Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Basisproject 1 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen38,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Jurybeoordeling. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel, waarvoor geen tweede examenkans wordt voorzien, is gesitueerd in competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstraining en attitudevorming, die niet kunnen worden geremedieerd en/of geëvalueerd op korte termijn en/of buiten de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

Basisproject is een projectvak met verplichte aanwezigheid en permanente evaluatie.

De student kan voor de examenvorm 'projectopdracht permanent' maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.