Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Onderzoeksmethodologie 126906/1639/1819/1/22
Studiegids

Onderzoeksmethodologie 1

26906/1639/1819/1/22
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Aken Silvia
Andere co-titularis(sen): Paesmans Miet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Onderzoeksmethodologie 1 laat je kennis maken met onderzoeksvaardigheden die je later nodig hebt in de grafische en digitale sector. Je maakt kennis met de belangrijkste kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden. Je verwerft de vaardigheden om een onderzoekplan op te stellen en toe te passen. Je leert niet alleen onderzoeksgegevens verzamelen en analyseren, maar eveneens hoe je deze data op een boeiende en overzichtelijke manier kan visualiseren om deze te communiceren in onderzoeksrapporten of -presentaties.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
doet aan deskresearch en bronnenkritiek
heeft een basiskennis van kwantitatieve en kwalitatieve analysemethodes
verwerft inzicht in de verschillende onderzoeksmethoden
verwerft inzicht in het onderzoeksproces
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
kan gegevens analyseren, verwerken en weergeven voor kostprijsberekening, productieplanning, onderzoek, boekhouding, metingen of andere
kan om modellen te maken de nodige tekst-, wiskundige-, datum/tijd- en statistische functies van de traditionele office-software excell gebruiken
weet waarvoor hij een rekenblad kan gebruiken, hoe hij modellen kan maken om er simulaties mee toe te passen
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
schrijft een wetenschappelijk onderzoeksrapport
Professionalisering. Strategisch handelen
doet aan deskresearch en bronnenkritiek
schrijft een wetenschappelijk onderzoeksrapport
Professionalisering. Taakanalyse
kan gegevens analyseren, verwerken en weergeven voor kostprijsberekening, productieplanning, onderzoek, boekhouding, metingen of andere
kan om modellen te maken de nodige tekst-, wiskundige-, datum/tijd- en statistische functies van de traditionele office-software excell gebruiken
weet waarvoor hij een rekenblad kan gebruiken, hoe hij modellen kan maken om er simulaties mee toe te passen
heeft een basiskennis van kwantitatieve en kwalitatieve analysemethodes
verwerft inzicht in de verschillende onderzoeksmethoden
verwerft inzicht in het onderzoeksproces
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
schrijft een wetenschappelijk onderzoeksrapport

Leerinhoud

Onderzoek
Een goede ontwerper heeft inzicht in wat er leeft bij zijn doelgroep en in de samenleving. Daarom is het cruciaal dat je kan gegevens verzamelen over het doelpubliek waarvoor je ontwerpt (o.a. noden, voorkennis, mediumvoorkeuren, favoriete kleuren, tevredenheid, …). Zo vermijd je immers dat je een medium inzet dat zijn doelstelling of doelgroep nooit zal bereiken.

- Onderzoeksproces
- Deskresearch en bronnenonderzoek
- Kwantitatief onderzoek
- Kwalitatief onderzoek
- Interview, survey, observatie en andere onderzoeksinstrumenten
- Gegevens verzamelen en analyseren



Rekenbladen (Excel)
Werken met rekenbladen (Excel) is een handig hulpmiddel voor de onderzoeksopdrachten die je zal uitvoeren tijdens deze opleiding en in jouw latere carrière. Je leert namelijk hoe je grote hoeveelheden gegevens op een efficiënte manier kan verwerken, alsook hoe je verbanden kan analyseren (zoals het verband tussen leeftijd en mediagebruik). Verder verneem je ook hoe je data op een duidelijke en aantrekkelijke manier kan visualiseren.

- Rekenkundige, statistische en vergelijkingsfuncties
- Formules
- Beveiligingen
- Werkbladen
- Totalen en subtotalen
- Datavisualisatie: draaitabellen en grafieken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS
De cursus Onderzoeksmethodologie 1 wordt beschikbaar gesteld op het online leerplatform. Daarnaast maak je zelf notities tijdens de contacturen.

HANDBOEK
Aanbevolen en verplichte literatuur/naslagwerken worden gecommuniceerd bij de start van de cursus.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00Digitaal examen Excel (na module 1). Behaalde deelcijfer dat tenminste 10 op 20 bedraagt, wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
AcademiejaarKennistoets25,00Digitaal examen Onderzoek (na module 2). Behaalde deelcijfer dat tenminste 10 op 20 bedraagt, wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00Opdrachten onderzoek + Excel (na module 2). Behaalde deelcijfer dat tenminste 10 op 20 bedraagt, wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00Digitaal examen Excel
AcademiejaarKennistoets25,00Digitaal examen Onderzoek
AcademiejaarProjectopdracht50,00Vervangingsopdracht onderzoek + Excel

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

De student kan voor de examenvorm 'Vaardigheidstoets hands on permanent' maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.