Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Marketing management 113016/1639/1819/1/55
Studiegids

Marketing management 1

13016/1639/1819/1/55
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Listhaeghe Erwin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit vak komt het klassieke marketingplan aan bod en wordt er dieper ingegaan op het promotie/communicatie-luik. De theorie wordt daarbij steeds geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk/actualiteit, waarbij studenten worden aangespoord om mee de actualiteit te betrekken. Het examen toetst de student op diezelfde manier: theorie uitleggen plus verbanden leggen met de praktijk/actualiteit en omgekeerd via de actualiteit of de praktijk verwijzen naar de theorie.


OLR-Leerdoelen (lijst)

Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
beschrijft de marketingstrategie van een opdrachtgever en legt ze uit
definieert en begrijpt de basisbegrippen van een marketingproces : consumentengedrag, omgevingsanalyse, swotmatrix, marketingstrategie, marketingmix, ...
heeft inzicht in en produceert de noodzakelijke stappen om tot een goed marketingplan te komen
kent en begrijpt de werking van communicatieproces, -vormen en -middelen
Professionalisering. Strategisch handelen
beschrijft de marketingstrategie van een opdrachtgever en legt ze uit
beschrijft de marketingtechnische mechanismen in de actualiteit en legt ze uit
definieert en begrijpt de basisbegrippen van een marketingproces : consumentengedrag, omgevingsanalyse, swotmatrix, marketingstrategie, marketingmix, ...
heeft inzicht in en produceert de noodzakelijke stappen om tot een goed marketingplan te komen
identificeert marketingtechnische elementen in de brede actualiteit
kent en begrijpt de werking van communicatieproces, -vormen en -middelen
vertaalt de actualiteit naar professionele, marketinggerelateerde opportuniteiten
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
beschrijft de marketingtechnische mechanismen in de actualiteit en legt ze uit
identificeert marketingtechnische elementen in de brede actualiteit
vertaalt de actualiteit naar professionele, marketinggerelateerde opportuniteiten

Leerinhoud

Marketing

  • Wat is?
  • Externe & Interne Analyse
  • SWOT-analyse
  • Marketingstrategie
  • Marketingmix
  • Implementatie & Evaluatie

Marketingcommunicatie

  • Wat is en hoe werkt het?
  • MC & doelgroepkeuze
  • MC & doelstellingen

Branding:

        * Wat zijn brands en wat is branding

        * Merknaam, logo, ...

        * Huismerken, house of brands, ...



Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Slides Marketing management 1 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

HANDBOEK (naslagwerk)
Zal gecommuniceerd worden bij de start van de cursus.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Aanrader (niet verplicht) is: Bonne, I., 2015, Marketingmanagement, Academia Press, Gent.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00