Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Grafisch design 126905/1639/1819/1/85
Studiegids

Grafisch design 1

26905/1639/1819/1/85
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Gombeer Wim
Andere co-titularis(sen): Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In wekelijkse korte introducties en oefeningen leer je de basis van het grafisch ontwerpen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
kent de basistechnieken van creatief denken
ontwikkelt een creatief en conceptueel denkvermogen
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
analyseert en visualiseert commerciƫle vormen (logo's, verpakkingen, grafische elementen) aan de hand van observatieschetsen
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
kent de perspectiefregels van kubussen, balken, cilinders en afgeleide vormen
kent de schaduwregels bij kubussen, balken, cilinders en afgeleide vormen
presenteert logo's, verpakkingen en grafische elementen uit zijn omgeving door middel van verschillende schetstechnieken
presenteert ontwerpen van verschillende media mits zorgvuldige visualisaties overeenkomstig aan het type medium
verkrijgt inzicht in de verschillende creatieve presentatieprocessen: brainstormen, mindmapping, trendboards, moodboards...
visualiseert het concept a.h.v. trendboards, moodboards, stylingcards, ...
Professionalisering. Reflectie
analyseert en visualiseert commerciƫle vormen (logo's, verpakkingen, grafische elementen) aan de hand van observatieschetsen
kent de basistechnieken van creatief denken
ontwikkelt een creatief en conceptueel denkvermogen
visualiseert het concept a.h.v. trendboards, moodboards, stylingcards, ...
Professionalisering. Taakanalyse
verkrijgt inzicht in de verschillende creatieve presentatieprocessen: brainstormen, mindmapping, trendboards, moodboards...

Leerinhoud

De cursus Grafisch Design 1 gaat over het verkrijgen van de basisprincipes om, naast de gebruikte technieken, tevens het visuele inzicht te vergroten.
Denk hierbij aan schetstechnieken, compositie, textuur en modulariteit.

Creatieve basisvaardigheden zowel analoog als digitaal 

• Lijn punt vlak +oefn.
• Ritme, evenwicht, symmetrie, asymmetrie +oefn.
• Schaal Grootte +oefn.
• Perspectief + oefn
• Textuur +oefn.
• Figuur/achtergrond +oefn.
• Kadrage +oefn.
• Hiërachie +oefn.
• Lagen +oefn.
• Transparantie +oefn.
• Modulariteit +oefn.
• Grid/Stramien +oefn.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Grafisch design 1 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel, waarvoor geen tweede examenkans wordt voorzien, is gesitueerd in competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstraining en attitudevorming, die niet kunnen worden geremedieerd en/of geëvalueerd op korte termijn en/of buiten de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De student kan voor de examenvorm 'portfolio' maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.