Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Professionalisering 113022/1639/1819/1/65
Studiegids

Professionalisering 1

13022/1639/1819/1/65
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Frantzen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In professionalisering 1 bekijken we:

- hoe een project opgebouwd is

- hoe we dit het beste aanpakken en voorbereiden

- met veel aandacht voor het Plan van Aanpak.

- hoe je concreet vaardigheden kan ontwikkelen  om in team een project uit te werken

- hoe je de nodige input van externe bronnen/personen kan bekomen en gebruiken voor je teamproject

- hoe je vaardigheden ontwikkelt welke de basis vormen om als goede professional te functioneren binnen de bedrijfsrealiteit



We begeleiden je in je ontwikkelingsproces gebaseerd op:

- aandacht voor algemene vaardigheden die je tijdens je studeertijd nodig zal hebben en tevens van belang zijn voor je toekomstige professionele realiteit.

- een niveautest Nederlandse en Franse taalbeheersing met een, op je resultaat gebaseerd, verplicht hulpprogramma om je taalbeheersing op het gewenste niveau te brengen

- een (verplichte) test die naar je studievaardigheden peilt en mogelijke studieadviezen zal aangeven .

- inzicht in de verschillende mogelijke functies en jobs in het zeer diverse landschap van de grafische en digitale media.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Samenwerken. Leiderschap
geeft instructies en aanwijzingen
werkt samen aan een project met studiegenoten
Samenwerken. Mondelinge communicatie
overlegt met en stemt af op anderen
werkt samen aan een project met studiegenoten
Professionalisering
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
kan de juiste activiteiten in de tijd plannen en bewaken/opvolgen
kent de functie van de verschillende projectdocumenten
krijgt inzicht in zijn persoonlijke Nederlandse en Franstalige taalontwikkeling
overlegt met en stemt af op anderen
werkt een plan van aanpak uit
werkt samen aan een project met studiegenoten
Professionalisering. Reflectie
verwerft inzicht in een individueel geoptimaliseerde studeermethode
Strategische ontwikkeling
geeft instructies en aanwijzingen
verwerft inzicht in een individueel geoptimaliseerde studeermethode
verwerft kennis over de verschillende functies in de crossmediasector
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Taakanalyse
kan de juiste activiteiten in de tijd plannen en bewaken/opvolgen
kent de functie van de verschillende projectdocumenten
krijgt inzicht in zijn persoonlijke Nederlandse en Franstalige taalontwikkeling
verwerft kennis over de verschillende functies in de crossmediasector
werkt een plan van aanpak uit

Leerinhoud

Projectmanagement

 

- theoretische  benadering

  • rollen en taken in projectmanagement
  • de principes van projectmatig werken
  • de kenmerken van projectmatig werken
  • de projectvoorbereiding
  • het inrichten van projecten
  • projectplanning en begroting
  • het opzetten van een plan van aanpak

 

 - praktijkgerichte benadering

  • het uitwerken van een concreet project (hypothetisch)
  • het reflecteren door contact en overleg van/met externe bronnen/personen
  • professionele vaardigheden ontwikkelen mbt assertiviteit, visie ontwikkelen, besluitvaardigheid, timemanagement, feedback (geven/krijgen) en probleemoplossend denken,  


Studieloopbaanbegeleiding:

-  taaltesten en niveaubepaling Nederlandse en Franstalige taalbeheersing.
-  LEMO test
-  werkcollege over studeermethodes en inzicht in het persoonlijke leerproces.

-  voorbereiding op de concrete professionele beroepswereld

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Professionalisering 1 beschikbaar gesteld door de titularis via artikels en via notities tijdens de contacturen.

HANDBOEK (papier)
Project Management (7e druk), Roel Grit, Noordhoff Uitgevers, 978-9001850210

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen57,50 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets30,00Digitaal examen - na module 1
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)70,00Casus (Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00Digitaal examen
Tweede examenperiodeProjectopdracht70,00Casus (Werkstuk en/of digitaal en/of mondeling)

Toetsing (tekst)

TWEEDE ZITTIJD
Bijstellen van het portfolio tot een voor de examencommissie aanvaardbaar niveau, al dan niet aangevuld met nieuwe opdrachten.

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.