Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Oriënterend project 213023/1639/1819/1/02
Studiegids

Oriënterend project 2

13023/1639/1819/1/02
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Stoops Tim
Andere co-titularis(sen): Deforche Marlies, De Vuyst Marijke, Gombeer Wim, Lauwerijssen Nicky, Listhaeghe Erwin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
kiest het juiste bestandsformaat afhankelijk van het doel
voert basisbewerkingen uit op bestaande beelden
Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
kan ideeën/concepten genereren
past lateraal denken toe om tot nieuwe concepten/ideeën te komen
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Samenwerken. Leiderschap
kan in groep werken
Samenwerken. Mondelinge communicatie
gebruikt taal die past bij de doelgroep
herkent kwaliteiten bij zichzelf en anderen en stimuleert deze teneinde een goede samenwerking te bekomen
kan een boodschap overbrengen/presenteren
kan in groep werken
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
bevat wat reflectie is
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
herkent en staat open voor feedback
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
beheerst de basistools om media content te produceren i.f.v. uitvoerbaarheidseisen
voert basisbewerkingen uit op bestaande beelden
voert bewerkingen uit door het gebruik van kleuren, maskers, lagen, kanalen en filters
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
kan de behoeften en verwachtingen van de klant achterhalen
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
kan in groep werken
Professionalisering. Reflectie
bevat wat reflectie is
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
herkent en staat open voor feedback
kan de behoeften en verwachtingen van de klant achterhalen
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
gebruikt taal die past bij de doelgroep
past de Nederlandse grammatica en spelling correct toe
Professionalisering. Taakanalyse
kiest het juiste bestandsformaat afhankelijk van het doel
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
gebruikt taal die past bij de doelgroep
kan een boodschap overbrengen/presenteren
kan in groep werken
past de Nederlandse grammatica en spelling correct toe
Productie. Werkproces coördineren
kan in groep werken
Productie. Werkproces optimaliseren
herkent kwaliteiten bij zichzelf en anderen en stimuleert deze teneinde een goede samenwerking te bekomen

Leerinhoud

In de projecten passen studenten al hun (juist verworven) kennis en vaardigheden toe op een geïntegreerde opdracht.
De inhoud is thematisch uiteenlopend, gaande van bvb "Identiteit van een plaats", "verpakking van een begrip", "grafische zelfportret” tot ”visualisatie van een muziekstuk”.

In Oriënterend project 2 ontwikkel je specifieke vaardigheden die je om leren gaan met een aantal vormgevingsaspecten binnen media design zoals stijl, typografie, vorm, compositie.
Je werkt hiervoor samen in groep en je maakt verder kennis met de opleiding, de afstudeerrichtingen en hun specifiek vakgebied. Terwijl je werkt aan de opdracht leer je één van de belangrijkste principes van de studie, namelijk het gebruikersgericht ontwerpen.

Het project is geslaagd als het voldoet aan de beoordelingscriteria, je je thuis en op je plek voelt binnen de opleiding en je weet voor welke afstudeerrichting je volgend academiejaar je gaat kiezen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Oriënterend project 2 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen41,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Jurybeoordeling: Werkstuk en digitaal en presentatie
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID EN ZONDER TWEEDE EXAMENKANS omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De wekelijkse consultmomenten gelden allemaal als tussentijdse evaluatiemomenten.

De student kan voor de examenvorm 'Projectopdracht permanent' maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.