Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Grafisch design 213026/1639/1819/1/07
Studiegids

Grafisch design 2

13026/1639/1819/1/07
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): De Vuyst Marijke, Gossé Joke, Stoops Tim, Van Camp Serge, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
gebruikt een schetsboek als ondersteuning en archivering van het visueel onderzoeksproces
in staat passend beeldmateriaal uit te zoeken en op een creatieve manier te bewerken en integreren in het ontwerp
kan een boodschap visueel vertalen aan de hand van kleuren, beeld- en typografische stijlen in lijn met de beoogde doelgroep
past de basis van typografie en layout op grafisch verantwoorde wijze toe (letterkennis, selectie lettertype, structuur, bladspiegel)
past lateraal denken toe om tot nieuwe concepten/ideeën te komen
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
durft ideeën/oplossingen/ontwerpen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
kan keuzes maken en onderbouwen door onder andere gebruik te maken van de opgelegde eisen binnen de opdracht (convergeren)
kan op basis van feedback van meerdere partijen kritisch reflecteren en eigen degelijk onderbouwde keuzes maken binnen het ontwerpproces
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
past de basisprincipes toe van analoge en digitale vormgeving (typografie, compositie- en kleurenleer)
visualiseert het concept digitaal met van toepassing zijnde softwareprogramma's
Professionalisering. Reflectie
durft ideeën/oplossingen/ontwerpen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
kan keuzes maken en onderbouwen door onder andere gebruik te maken van de opgelegde eisen binnen de opdracht (convergeren)
kan op basis van feedback van meerdere partijen kritisch reflecteren en eigen degelijk onderbouwde keuzes maken binnen het ontwerpproces
Professionalisering. Taakanalyse
gebruikt een schetsboek als ondersteuning en archivering van het visueel onderzoeksproces

Leerinhoud

Als ontwerper dien je in staat te zijn om je concept te vertalen in een visueel ontwerp en de relatie te leggen tussen boodschap en visuele expressie. Je communiceert niet alleen droge informatie of interactie, maar je houdt rekening met kleurgebruik, typografie en vormgebruik. Je gaat op zoek naar hoe de gebruiker de vormgeving van een product/media-uiting ervaart?

Je leert weloverwogen keuzes te maken en effectief gebruik te maken van visuele communicatie en op welke wijze gebruikers beeld en typografie ontvangen en interpreteren.

Bij de opdrachten komen volgende elementen aan bod: typografie, kleur, beeld en de relatie van tekst, beeld en kleur in een compositie voor verschillende media aan de hand van ontwerptechnieken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
cursus Grafisch design 2 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen13,50 uren
Werktijd buiten de contacturen58,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)100,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE ZONDER TWEEDE EXAMENKANS omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De consultmomenten gelden allemaal als tussentijdse evaluatiemomenten.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.