Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Mediatechnologie 213028/1639/1819/1/75
Studiegids

Mediatechnologie 2

13028/1639/1819/1/75
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Bouckaert Pascal
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 25.02.2019 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit OLOD proberen we een zeer ruim overzicht te geven van de diversiteit van crossmediabedrijven en hoe ze gestructureerd kunnen zijn. Welke diensten en afdelingen, en dus jobs, zijn er noodzakelijk om crossmediabedrijven te runnen, zodat kwalitatieve media-uitingen afgeleverd kunnen worden. Daarnaast wordt er een algemeen beeld gegeven welke stappen noodzakelijk zijn om een media-uiting te kunnen realiseren (= het stappenplan of de workflow). Via een opzoekingsopdracht worden de mogelijkheden van crossmediabedrijven extra verduidelijkt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
heeft inzicht in de bedrijfsstructuur van crossmediabedrijven
heeft inzicht in het type van online mediabedrijven en grafische productiebedrijven
Productie. Werkproces coördineren
kan de indirecte en directe diensten i.f.v. realisatie media-uitingen bepalen
kan de productie-afdelingen i.f.v. realisatie media-uitingen bepalen
Technische ontwikkeling. Workflowproces implementeren
heeft inzicht in de diversiteit van workflows bij de realisatie van grafische orders
heeft inzicht in het stappenplan betreffende de realisatie van online mediaprojecten (websites) en van grafische print- of drukorders
kent het begrip workflow/workflowmanagement en het belang er van i.f.v. het productieproces

Leerinhoud

1. De crossmedia-industrie
De crossmediabedrijven, het aantal medewerkers, de evoluties in de crossmediabedrijven
De soorten crossmediabedrijven: communicatiebedrijven, webbedrijven, marketingbedrijven, reclame- en ontwerpbedrijven, fotostudio's, uitgeverijen
Grafische productiebedrijven (prepressbedrijven, digitale printbedrijven, drukkerijen en afwerkingsbedrijven)
Beroepsverenigingen, fabricagebedrijven, toeleveringsbedrijven, logistieke bedrijven
Aanverwante bedrijven (onderzoek, marketing, boekhouding, ...)
2. De afdelingen in crossmediabedrijven
De indirecte diensten, de directe diensten
De productieafdelingen
De bedrijfsstructuur: het organigram van een productiebedrijf, beroepenvelden in de crossmedia-industrie
3. De workflow in crossmediabedrijven
De workflow en workflowmanagementsystemen
De workflow (stappenplan) bij online projecten (websites)
De workflow (stappenplan) bij diverse print- en drukorders, verschillen in de workflow

Eindopdracht (info opzoeken via websites van crossmediabedrijven):
diverse crossmediabedrijven onderzoeken om een inzicht te verwerven betreffende de diversiteit van bedrijven (type bedrijven, KMO of concern, toepassingen van media-uitingen & specialisaties, afdelingen & jobs, gebruikte software & technologieën, vacatures, ...)
Hierbij wordt een document opgesteld met de verworven informatie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Mediatechnologie 2 beschikbaar gesteld door de titularis via Digitap, aangevuld met notities tijdens de contacturen.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Diverse
Specifieke websites en gerelateerde tijdschriften crossmedia.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen58,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00Na module 3 - Digitaal (gesloten vragen, momentopname op examen)
AcademiejaarPortfolio40,00permanente evaluatie portfolio opdrachten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Digitaal (gesloten vragen, momentopname op examen)

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De student kan voor de examenvorm portfolio maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.