Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Professionalisering 213031/1639/1819/1/80
Studiegids

Professionalisering 2

13031/1639/1819/1/80
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Frantzen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Professionalisering 2 werk je aan

- je mondelinge en schriftelijke presentatietechnieken.

- de vele aspecten van een goede professionele en correcte taalbeheersing.

- oog hebben voor en het gebruik van verschillende (digitale) platformen

- de kunst van het bereiken van relevante doelgroepen (oa via "digital storytelling").

- de belangrijke aspecten van het persoonlijk ontwikkelen (onder andere: reflecteren, ontdekken, durven, initiatief nemen, oordelen).
- het groeien naar een professionele ingesteldheid afgestemd op de realiteit van de bedrijfswereld

OLR-Leerdoelen (lijst)

Samenwerken. Leiderschap
kan in groep werken
Samenwerken. Mondelinge communicatie
brengt een boodschap over op een efficiënte, aantrekkelijke manier
Gebruikt de juiste verbale en non-verbale taal, houding en stemgebruik bij een presentatie of verdediging
gebruikt taal die past bij de doelgroep
kan in groep werken
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
is zich bewust van eigen emoties en die van anderen
Professionalisering
gebruikt creatieve schrijftechnieken
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
kan in groep werken
Professionalisering. Reflectie
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
is zich bewust van eigen emoties en die van anderen
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
bedenkt originele ideeën voor beïnvloedende teksten en werkt ze uit
gebruikt taal die past bij de doelgroep
maakt een eenvoudige presentatie
Professionalisering. Taakanalyse
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
bedenkt originele ideeën voor beïnvloedende teksten en werkt ze uit
brengt een boodschap over op een efficiënte, aantrekkelijke manier
gebruikt creatieve schrijftechnieken
Gebruikt de juiste verbale en non-verbale taal, houding en stemgebruik bij een presentatie of verdediging
gebruikt taal die past bij de doelgroep
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
kan in groep werken
maakt een eenvoudige presentatie
Productie. Werkproces coördineren
kan in groep werken

Leerinhoud

Presentatietechnieken:
- Verzamelen en structureren van materiaal ter voorbereiding van een presentatie (inhoud)
- Uitwerken van een presentatiedraaiboek (inleiding, kern en slot)
- Visueel scoren op het scherm (vorm)
- Tijdens je presentatie scoren (lichaamstaal en houding, stemgebruik, omgaan met onverwachte voorvallen, vragenronde) 
- Taaltips bij het geven van een presentatie in het Nederlands 

- Overtuigend durven spreken voor een groep

Beoordelen van een presentatie van derden


Commerciële en beïnvloedende teksten:
- Originele ideeën bedenken voor een aantal tekstsoorten, waaronder teksten leren schrijven voor sociale media en digitale platformen

- Je optimaal leren richten op verschillende doelgroepen

 

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)

- Je neemt verantwoordelijkheid tov jezelf door het opstellen van je persoonlijk ontwikkelingsplan en het uitzetten van de leerdoelen om je POP te bereiken

- Je zal immers gedurende dit semester ga je een aantal belangrijke keuzes maken, keuzes die medebepalend zijn voor waar jij later komt te werken.

- Daarom hechten we in deze cursus veel belang aan het begeleiden van jou tijdens dit proces, waarin je zelf stapsgewijs je eigen talenten en ontwikkelingspunten ontdekt.
- Je reflecteert over je afstudeerrichting, je competenties en de diverse beroepsprofielen.

- Je maakt een eerste keuze mbt je korte stage in het tweede opleidingsjaar.

Extra studiepunten kunnen ook door andere inspanningen behaald worden:

- actief meedoen met open campusdagen of infomomenten
- bezoeken van media evenementen, vakbeurzen en/of tentoonstellingen
- deelname aan workshops ter ondersteuning van persoonlijke behoeften


Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Professionalisering 2 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

ARTIKELS (naslagwerken)
worden gecommuniceerd in de loop van de cursus

HANDBOEK
The Floor is Yours (Hans Van de Water en Toon Verlinden), Lannoo (978-9401457088)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen59,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)40,00project POP - na module 3 - Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on60,00Casus (Presentatie opdracht) - Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE ZONDER TWEEDE EXAMENKANS omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De student kan voor de examenvorm 'Vaardigheidstoets hands on' en 'Reflectieopdracht permanent' maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

De contacturen kunnen gelden als tussentijdse evaluatiemomenten.