Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Marketing management 314249/1639/1819/1/73
Studiegids

Marketing management 3

14249/1639/1819/1/73
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Listhaeghe Erwin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Marketing management 1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Samenwerken. Mondelinge communicatie
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier
definieert en begrijpt de basisbegrippen ivm communicatieproces, -vormen en -middelen
heeft inzicht in wanneer welke communicatie-uitingen kunnen ingezet worden i.f.v. een opdracht
maakt een gefundeerde keuze/combinatie van communicatie-uitingen i.f.v. een opdracht
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier
Professionalisering. Strategisch handelen
begrijpt de marketingtechnische mechanismen in de actualiteit en legt ze uit
definieert en begrijpt de basisbegrippen ivm communicatieproces, -vormen en -middelen
heeft inzicht in wanneer welke communicatie-uitingen kunnen ingezet worden i.f.v. een opdracht
identificeert marketingtechnische elementen in de brede actualiteit
maakt een gefundeerde keuze/combinatie van communicatie-uitingen i.f.v. een opdracht
vertaalt de actualiteit naar professionele, marketinggerelateerde opportuniteiten
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
begrijpt de marketingtechnische mechanismen in de actualiteit en legt ze uit
identificeert marketingtechnische elementen in de brede actualiteit
vertaalt de actualiteit naar professionele, marketinggerelateerde opportuniteiten

Leerinhoud

Communicatiemix
     welke media-uitingen bestaan er en hoe kiezen
     basisbegrippen en positie van reclame binnen de marketing- en communicatiemix
     consumentengedrag
     hoe werkt reclame
     PR

Interactieve marketing
     wat is interactieve marketing, direct (e)marketing, SEA en SEO, content marketing
     situatieanalyse, doelstellingen en strategie, segmenteren en positioneren, ...
     doelstellingen en strategie in interactieve marketing
     segmenteren en positioneren bij interactieve marketing

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Slides Marketing management 3 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

HANDBOEK (naslagwerk)
Marketing voor de Madmen van morgen (Wim Vermeulen), Lannoo Campus (978-9401447218)

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Aangeraden (niet verplicht): Bonne, I., 2015, Marketingmanagement, Academia Press, Gent.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De student kan voor de examenvorm 'vaardigheidstoets hands of permanent' maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.