Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Professionalisering 314253/1639/1819/1/15
Studiegids

Professionalisering 3

14253/1639/1819/1/15
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Goedemé Lien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Professionalisering 1 EN geslaagd of getolereerd voor Professionalisering 2.

Korte omschrijving

In Professionalisering 3 bekijken we hoe je goede zakelijke e-mails, een goede paper, onderzoeksrapport of stageverslag schrijft. We focussen op de stappen van het schrijfproces en op de principes van zakelijk en academisch schrijven.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
kan op een heldere en correcte manier schriftelijk zakelijk en academisch formuleren
kent de principes van zakelijk en academisch schrijven
weet wanneer hij welke zakelijke en/of academische schriftuur moet toepassen
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
kent de principes van een goed reflectie- en onderzoeksverslag
reflecteert en rapporteert vlot en volledig
Professionalisering. Reflectie
kent de principes van een goed reflectie- en onderzoeksverslag
reflecteert en rapporteert vlot en volledig
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
kan op een heldere en correcte manier schriftelijk zakelijk en academisch formuleren
kent de principes van zakelijk en academisch schrijven
weet wanneer hij welke zakelijke en/of academische schriftuur moet toepassen

Leerinhoud

In het vorig academiejaar heb je onder Professionalisering nagedacht en gesproken over je profileringkeuze, je competenties en de diverse beroepsprofielen. Je trainde je vaardigheden om in team te werken en aan een project te werken, mensen aan te spreken en te beïnvloeden.
Je weet wat de vakken van de richting op papier inhouden, aan welke competenties je werkt en welke kennis, vaardigheden en houding horen bij de diverse beroepsprofielen.

In Professionalisering 3 gaan we in op zakelijk en academisch taalgebruik. We bekijken hoe je een schrijfopdracht aanpakt en hoe je teksten kan structureren. Je leert je bevindingen zakelijk en academisch te formuleren. Je leert bronnen correct vermelden en plagiaat vermijden.
Communicatievormen waarmee we oefenen zijn o.a. de zakelijke e-mail, het onderzoeksverslag, het reflectieverslag, het marketingrapport. P3 is op die manier een directe voorbereiding op je stage in het vierde semester en op je stage en bachelorproef in semester 6.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Professionalisering 3 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Workshops en lezingen buiten de lesuren behoren mogelijk ook tot de leerstof

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie100,00

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.