Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Grafisch design 414257/1639/1819/1/54
Studiegids

Grafisch design 4

14257/1639/1819/1/54
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Vuyst Marijke
Andere co-titularis(sen): Lauwerijssen Nicky, Peeters Andreas, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 25.02.2019 (3de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 1 EN geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 2.

Het bezit van de eindcompetenties vermeld bij het voorafgaande opleidingsonderdeel Basisproject 1 is gewenst..

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
gebruikt een schetsboek als ondersteuning en archivering van het visueel onderzoeksproces
past lateraal denken toe om tot nieuwe concepten/ideeën te komen
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
beoordeelt de gebruiksvriendelijkheid en technische haalbaarheid van media-toepassingen
durft ideeën/oplossingen/ontwerpen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
kan keuzes maken en onderbouwen door onder andere gebruik te maken van de opgelegde eisen binnen de opdracht (convergeren)
kan op basis van feedback van meerdere partijen kritisch reflecteren en eigen degelijk onderbouwde keuzes maken binnen het ontwerpproces
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
ontwerpt een visuele identiteit voor een opdrachtgever rekening houdend met gewenst imago, doelgroep en media en past deze consequent en creatief toe in de gevraagde crossmediale en grafitechnische media-uitingen
realiseert doelgroepgerichte ontwerpen voor media-uitingen (print, online, offline, interactief, statisch, dynamisch en video) met aandacht voor een aangepaste (beeldscherm)vormgeving in functie van typografie, lay-out, vormgeving en kleurgebruik
visualiseert het concept digitaal met van toepassing zijnde softwareprogramma's
werkt met verschillende tekstsoorten aangepast aan de boodschap en het medium
werkt zelfstandig een volledig uniforme grafische opdracht binnen een strikte tijdsplanning uit, zowel analoog als digitaal
Professionalisering. Reflectie
durft ideeën/oplossingen/ontwerpen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
kan keuzes maken en onderbouwen door onder andere gebruik te maken van de opgelegde eisen binnen de opdracht (convergeren)
kan op basis van feedback van meerdere partijen kritisch reflecteren en eigen degelijk onderbouwde keuzes maken binnen het ontwerpproces
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
werkt met verschillende tekstsoorten aangepast aan de boodschap en het medium
Professionalisering. Taakanalyse
gebruikt een schetsboek als ondersteuning en archivering van het visueel onderzoeksproces
werkt zelfstandig een volledig uniforme grafische opdracht binnen een strikte tijdsplanning uit, zowel analoog als digitaal
Productie. Werkproces controleren
werkt zelfstandig een volledig uniforme grafische opdracht binnen een strikte tijdsplanning uit, zowel analoog als digitaal

Leerinhoud

In Grafisch design 4 ga je als echte ontwerper aan de slag op basis van een creatieve briefing waarbij je rekening houdt met alle aspecten van het vak Grafisch design. Je koppelt hierbij marketingstrategie, visuele communicatie, creatief ontwerpen en technisch realiseerbaarheid aan elkaar.

In deze cursus werk je o.a. rond campagnes en communicatiestrategieën en ontwerp je communicatie met een wervende, sensibiliserende en/of commerciële invulling. Daarnaast werk je een corporate identity manual uit tot in de puntjes. Je werkt hierbij verder op het ontwikkelen van je eigen beeldtaal en stijl en je verdiept je verder in de wereld van de typografie. Je gaat op zoek naar een oplossing op een bepaald communicatieprobleem dat uitgeschreven staat in een creatieve briefing. Dat doe je door een geïntegreerde aanpak waarbij je het verwerven van ontwerpvaardigheden koppelt aan visueel onderzoek naar de doelgroep, boodschap en technische eisen. Je presenteert ten slotte jouw ontwerpen zoals in een professionele omgeving verwacht wordt.

De opdracht omvat het ontwerp van een corporate identity en manual.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
cursus Grafisch design 4 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio50,00Proces - Na module 3. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00Eindresultaat - Na module 3. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE ZONDER TWEEDE EXAMENKANS omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De consultmomenten gelden allemaal als tussentijdse evaluatiemomenten.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.