Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Crossmedia experiment 414262/1639/1819/1/30
Studiegids

Crossmedia experiment 4

14262/1639/1819/1/30
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Gombeer Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 25.02.2019 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Cross Media experimenten geven je een inzicht in de nieuwste trends en toepassingen nodig om kennis te verwerven over de communicatiemix van de toekomst. Data capture, infographics, projection-mapping, motion graphics, VR, AR, AI zijn hierbij de toverwoorden. Je kan hier je experimentele kant als crossmedia designer leren ontdekken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
is alert voor de nieuwe ontwikkelingen en trends in zijn vakgebied
kan zijn creatief en conceptueel denkvermogen inzetten voor de ontwikkeling van een media-uiting
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
kan keuzes maken en onderbouwen waarbij gebruikmakend van het programma van eisen (convergeren)
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
kan nieuwe types van grafische interfaces voor mediagebruikers vormgeven
realiseert ontwerpen voor media-uitingen (print, online, offline, interactief, statisch, dynamisch en video) met aandacht voor aangepaste (beeldscherm)vormgeving in functie van typografie, lay-out, vormgeving en kleurgebruik
werkt zelfstandig een volledig uniforme grafische opdracht binnen een strikte tijdsplanning uit, zowel analoog als digitaal
Professionalisering. Reflectie
experimenteert met nieuwe of onbekende technologie om in te kunnen schatten wanneer deze het best inzetbaar zijn
is alert voor de nieuwe ontwikkelingen en trends in zijn vakgebied
kan keuzes maken en onderbouwen waarbij gebruikmakend van het programma van eisen (convergeren)
kan zijn creatief en conceptueel denkvermogen inzetten voor de ontwikkeling van een media-uiting
Professionalisering. Taakanalyse
selecteert het geschikte ontwerpproces voor interactieve media
werkt zelfstandig een volledig uniforme grafische opdracht binnen een strikte tijdsplanning uit, zowel analoog als digitaal
Productie. Werkproces coördineren
selecteert het geschikte ontwerpproces voor interactieve media
Productie. Werkproces controleren
werkt zelfstandig een volledig uniforme grafische opdracht binnen een strikte tijdsplanning uit, zowel analoog als digitaal
Productie. Werkproces optimaliseren
experimenteert met nieuwe of onbekende technologie om in te kunnen schatten wanneer deze het best inzetbaar zijn

Leerinhoud

Onderzoek naar nieuwe toepassingen in de crossmediale communicatie
Onderzoek naar open source software en tools voor grafische innovatie
Experimentele grafische interfaces
Visualiseren van data
Digitale informatiegrafiek

Experimentele Videografiek & animatie
Praktijkopdrachten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Crossmedia experiment 4 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00na Module 3
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Tweede examenzittijd: Bijstellen van het portfolio tot een voor de examencommissie aanvaardbaar niveau, al dan niet aangevuld met nieuwe opdrachten.

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De consultmomenten gelden allemaal als tussentijdse evaluatiemomenten.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.