Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Workflow 39472/1639/1819/1/33
Studiegids

Workflow 3

9472/1639/1819/1/33
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • grafimediatechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Camp Serge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Workflow 2.

Het bezit van de competenties vermeld bij de voorafgaande opleidingsonderdelen Publishing 1 en Publishing 2 is gewenst.

Korte omschrijving

We gaan aan de slag met een impositiepakket, automatiseren dit voor een stuk en verwerven zo noodzakelijke inzichten in de workflow van grafische (papieren) uitingen. We starten vanuit de afwerking van een (bestaand) product.
We gaan aan de slag met XML en JDF, dit geeft je inzicht in geautomatiseerde communicatie tussen verschillende platformen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
automatiseert impositie en ordercombinaties met (minstens) één systeem
maakt de impositie en de nodige templates
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
begrijpt de XML- en JDF-standaard en kan vergelijken met andere standaarden
Technische ontwikkeling. Kwaliteitscriteria respecteren
gaat na of de (prepress)werkinformatie en de bijgeleverde materialen compleet zijn
kan een impositieproofing uitvoeren en beoordelen
Productie. Werkproces coördineren
beheerst verschillende impositietechnieken en -principes voor losbladig, gevouwen of gebonden drukwerk
Productie. Werkproces optimaliseren
begrijpt en kent de toepassingen van JDF, XML en aanverwanten

Leerinhoud

1. Principes van opmaak
Basisbegrippen/terminologie in opmaak, van document tot grootmontage.
Verschillende afwerkingsvormen voor tijdschriften en boekwerk
Analyseren van tijdschriften en boekwerk (bestaand drukwerk)
2. Digitale grootmontage of impositie
Uitvoering van verschillende inslagschema's (losbladig, gevouwen en gebonden) aan de hand van praktijk (Imposition Studio en www.imposeonline.com)
3. Uitvoering van inslagschema's en combinatieorders
4. Analyse van de verschillende werkstappen in de prepress
Bestandsbeheer in de praktijk
5. JDF / XML

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Workflow 3 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Software
Software wordt ter beschikking gesteld door de titularis tijdens de contacturen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Practicum en/of oefeningen27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen39,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets30,00na module 1
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on60,00

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.


De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.