Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Workflow 414271/1639/1819/1/45
Studiegids

Workflow 4

14271/1639/1819/1/45
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • grafimediatechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Debeuf Ann
Andere co-titularis(sen): Van Otten Sven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 25.02.2019 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Workflow 2.

Het bezit van de competenties vermeld bij de voorafgaande opleidingsonderdelen Workflow 2, Publishing 1 en Publishing 2 is gewenst.

Korte omschrijving

Verschillende stappen in het productieproces onderscheiden, visualiseren, analyseren.

Stappen in de prepress op eenvoudige manier automatiseren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
bouwt en onderbouwt zelfstandig een workflow
erkent en definieert de verschillende stromen binnen de workflow
Productie. Werkproces controleren
analyseert verschillende (onderdelen van) grafische workflows
controleert, test en analyseert de flow dmv fictieve of reƫle toetsing
voert verbeteringen door waar nodig, optimaliseert en stuurt bij zodat er een goed werkende flow ontstaat
Productie. Werkproces optimaliseren
visualiseert (delen van) een grafische workflow in een overzichtelijk schema
Technische ontwikkeling. Workflowproces implementeren
heeft inzicht in automatiseringsmogelijkheden binnen een workflow

Leerinhoud

Workflow opbouwen in Switch – kennismaking tools en interface
Verzenden van notificatie emails – Filesortering/routing
Job Folders vs. Job Files (probleem uitleggen), bestandenstructuur en “hierarchy”
Opdracht(en): inoefenopdracht van bovenstaande items

Configurators aansturen
Metadata: begrijpen en aansturen
Opdracht(en): inoefenopdrachten bovenstaande items

Automatische PDF-creatie
Analyse van de verschillende werkstappen in de prepress
Opdracht: analyse van een workflowsituatie in de prepress
+ gedeelte zelf automatiseren aan de hand van Switch

Geïntegreerde oefeningen (casus)
Opdracht: casus

Grafische workflow opbouwen – kennismaking met de verschillende onderdelen/blokken brainstorming
Schematische weergeven van de verschillende stromen (basis-informatie-communicatie)
Praktische invulling schematische weergeven.

Opdracht: casus

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Workflow 4 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)40,00Casustoets
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00Casustoets
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on60,00

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.