Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Key project 530993/1639/1819/1/76
Studiegids

Key project 5

30993/1639/1819/1/76
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
    • grafimediatechnologie
In andere opleidingen:
  • International programmes Science and Technology als Kernproject 5
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Debeuf Ann
Andere co-titularis(sen): De Clerck Lies, Deforche Marlies, De Vuyst Marijke, Listhaeghe Erwin, Stoops Tim, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Het bezit van de competenties van alle opleidingsonderdelen van trajectschijf 1 EN 2 is gewenst.
Binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
creëert concepten in functie van deadlines, strategische, creatieve en technische mogelijkheden en beperkingen
creëert een concept dat opgebouwd is uit een kruisbestuiving van meerdere media, waarin de boodschap goed aankomt bij de juiste doelgroep
heeft een ingesteldheid tot levenslang leren
kan actuele kennis gebruiken om op basis van wensen en behoeften van opdrachtgevers en eindgebruikers een media-uiting te ontwikkelen
Professionalisering. Kostenbewust handelen
kan een project financieel opvolgen met het oog op de verhouding kwaliteit-beschikbaar budget
Samenwerken. Leiderschap
kan in groep werken
kan mensen aansturen en controleren
past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk
Samenwerken. Mondelinge communicatie
kan (de kern van) een probleemstelling en ideeën helder overdragen in woord en beeld
kan een goed voorbereide klantgerichte dialoog met de klant aangaan om de werkelijke behoefte van de klant te vinden
kan in groep werken
kan overleggen en afstemmen met anderen
voert een klantgesprek met opdrachtgevers en eindgebruikers
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
kan ideeën/concepten kiezen of verwerpen
kan ideeën/concepten toetsen
kan ideeën/concepten verfijnen
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
verwerkt feedback uit overleg met opdrachtgevers en gebruikers over zijn media-uiting
weet dat een goede media-uiting meer is dan alleen een mooie buitenkant
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
kan (de kern van) een probleemstelling en ideeën helder overdragen in woord en beeld
kan keuzes maken en onderbouwen waarbij gebruikmakend van het programma van eisen (convergeren)
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
weegt de belangen af van verschilllende betrokken partijen bij het uitbrengen van de argumentatie
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
bedenkt originele ideeën voor een aantal tekstsoorten (advertenties, mailings, folders en brochures, web)
werkt zelfstandig een volledig uniforme grafische opdracht binnen een strikte tijdsplanning uit, zowel analoog als digitaal
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
bedenkt alternatieven en doelgerichte oplossingen als zaken anders gaan dan gepland
kan in groep werken
kan omgaan met veranderingen
kan overleggen en afstemmen met anderen
Professionalisering. Reflectie
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
heeft een ingesteldheid tot levenslang leren
kan ideeën/concepten kiezen of verwerpen
kan keuzes maken en onderbouwen waarbij gebruikmakend van het programma van eisen (convergeren)
kan omgaan met veranderingen
verwerkt feedback uit overleg met opdrachtgevers en gebruikers over zijn media-uiting
weegt de belangen af van verschilllende betrokken partijen bij het uitbrengen van de argumentatie
weet dat een goede media-uiting meer is dan alleen een mooie buitenkant
Working together
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
bedenkt originele ideeën voor een aantal tekstsoorten (advertenties, mailings, folders en brochures, web)
vraagt offertes aan voor uitbestedingen en inkoop van bestanden en materiaal
zet diverse media in ter ondersteuning van een klantgesprek
Professionalisering. Strategisch handelen
bedenkt alternatieven en doelgerichte oplossingen als zaken anders gaan dan gepland
Professionalisering. Taakanalyse
kan actuele kennis gebruiken om op basis van wensen en behoeften van opdrachtgevers en eindgebruikers een media-uiting te ontwikkelen
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
werkt zelfstandig een volledig uniforme grafische opdracht binnen een strikte tijdsplanning uit, zowel analoog als digitaal
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
kan een goed voorbereide klantgerichte dialoog met de klant aangaan om de werkelijke behoefte van de klant te vinden
kan in groep werken
voert een klantgesprek met opdrachtgevers en eindgebruikers
zet diverse media in ter ondersteuning van een klantgesprek
Productie. Werkproces coördineren
kan een project financieel opvolgen met het oog op de verhouding kwaliteit-beschikbaar budget
kan in groep werken
kan mensen aansturen en controleren
vraagt offertes aan voor uitbestedingen en inkoop van bestanden en materiaal
Productie. Werkproces controleren
werkt zelfstandig een volledig uniforme grafische opdracht binnen een strikte tijdsplanning uit, zowel analoog als digitaal
Productie. Werkproces optimaliseren
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief

Leerinhoud

In kernproject 5 wordt er vanuit gegaan dat je al het geleerde uit traject schijf 1 en 2 zelfstandig kan inzetten en dat je begrijpt wat er van jou en je team verwacht wordt: jullie hebben een klant die je niet alleen tevreden wilt stellen maar die je ook wil zien terug komen met een volgende opdracht. Adviseren, afspraken nakomen, een kritische houding en oog voor kwaliteit zijn belangrijke voorwaarden.
Alles aan kernproject 5 is zo echt mogelijk: echte beroepsproblemen, echte beroepsrollen en echte opdrachtgevers. Je past tijdens het project niet alleen bestaande kennis en inzichten toe, ook ontwikkel je nieuwe kennis en strategieën om het praktijkprobleem op te lossen. Al je kennis en vaardigheden worden geïntegreerd toegepast binnen een reële beroepssituatie om tot een professioneel product te komen.

In weinig uren moet veel gedaan worden. Je wordt gedwongen om binnen je team de meest efficiënte werkvorm te ontwikkelen. Dit gaat verder dan alleen een taakverdeling. Pas wanneer jij en je team een synergie ontwikkelen waarbij het resultaat meer is dan de som der delen is het mogelijk om aan alle eisen te voldoen.
Er wordt vanuit gegaan dat de voorafgaande vakkennis zelfstandig wordt toepast. Je bent in staat om vooruit te denken en werken. Je laat zien dat je ook individueel initiatieven neemt die het product of het proces kunnen verbeteren. Iedere student is verantwoordelijk voor het team.

Opdracht: Uitvoeren van een project voor een externe opdrachtgever.
De student ontwikkelt in groep een "werkend en verkoopbaar" product of een campagne waar via awareness een call to action wordt gecreëerd, waarvoor hij:
- onderzoek verricht
- conceptideeën ontwikkelt en het concept visualiseert
- de technische ontwikkeling uitvoert
- de productie voorbereidt
- de productiekost berekent
- het projectmanagement uitvoert

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Richtlijnen Kernproject 5 beschikbaar gesteld door de titularis, aangevuld met notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen119,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie.
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID EN ZONDER TWEEDE EXAMENKANS omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De consultmomenten gelden allemaal als tussentijdse evaluatiemomenten.

De student kan voor de examenvorm 'Projectopdracht permanent' maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, tussentijds evaluatiemoment, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.