Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Advanced 3D modeling25351/1639/1819/1/17
Studiegids

Advanced 3D modeling

25351/1639/1819/1/17
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Trajectschijf3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verschueren Kilian
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Het bezit van de competenties vermeld bij het voorafgaande opleidingsonderdeel Crossmedia software 3 is gewenst maar geen vereiste om te kunnen deelnemen aan het opleidingsonderdeel.

De student is vertrouwd met de interface en de voornaamste tools van 3D modeling software.
De student heeft inzicht in de algemene principes van 3D modeling en rendering.

Korte omschrijving

We zetten een stap verder in de wereld van 3D productie waarbij we ons zowel technisch als creatief verdiepen in verder gevorderd gebruik van verscheidene tools.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creƫren
beheerst de manipulatie van licht en schaduw voor een geslaagde rendering
Samenwerken. Leiderschap
past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
kan complexe scenes uitrenderen tot een fotorealistisch beeld
kan de verschillende mogelijkheden van texturing toepassen om een fotorealistische rendering te bekomen
kan een 3D camera manipuleren om geslaagde composities uit te renderen
kent de verschillende modeling principes (spline modeling, box modeling) en kan deze toepassen voor een complex ontwerp
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
genereert creatief ontwerp voor een visualisatie van een complexe 3D vorm
Professionalisering. Taakanalyse
kent de verschillende modeling principes (spline modeling, box modeling) en kan deze toepassen voor een complex ontwerp

Leerinhoud

Voorkennis van Cinema 4D is aangewezen.

Modeling voor complexe vormen
Texturing voor fotorealistische beelden
Licht en schaduw
Animation splines en motion clips
3D camera's

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus  beschikbaar gesteld door de titularis, aangevuld met notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie

Toetsing (tekst)

Voor dit OLOD is voorkennis van Cinema 4D software aangewezen.



TWEEDE ZITTIJD
Bijstellen van het portfolio tot een voor de examencommissie aanvaardbaar niveau, al dan niet aangevuld met nieuwe opdrachten.

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.