Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Design & photography25353/1639/1819/1/85
Studiegids

Design & photography

25353/1639/1819/1/85
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Trajectschijf3
In andere opleidingen:
  • International programmes Science and Technology als Design & photography
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): Gombeer Wim
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Het bezit van de competenties vermeld bij het voorafgaande opleidingsonderdeel Grafisch design 3 en 4 is gewenst maar geen vereiste om te kunnen deelnemen aan het opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
heeft een inzicht in de fotografische taal, met name de relatie tussen inhoud, vormgeving en techniek
heeft inzicht in de fotografische benadering adhv. flitsverlichting en camera in studio
verwerft inzicht omtrent de beeldvorming van mens, object en ruimte
Technische ontwikkeling. Kwaliteitscriteria respecteren
gaat correct om met lichtbronnen
maakt de juiste keuze uit het assortiment objectieven
Samenwerken. Leiderschap
past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
is in staat een commerciƫle fotografische media-uiting te realiseren in functie van de technische haalbaarheid
kan door inzicht in de aard en de opstelling van de lichtbron verscheidene aspecten van een voorwerp weergeven en abstraheren

Leerinhoud

-materiaalkennis (camera, objectieven, licht)

-iso-diafragma-sluitertijd

-compositie
-lichtmeting en flitsmeting
-lichtbeheersing op locatie (daglicht, kunstlicht, flitslicht).

Oefeningen: compositie, productfotografie, model/portretfotografie, reportage op locatie (gebouw, interieur, machine/handeling)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus beschikbaar gesteld door de titularis, aangevuld met notities tijdens de contacturen.

SD-kaart met min 16GB nodig

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie

Toetsing (tekst)

TWEEDE ZITTIJD
Bijstellen van het portfolio tot een voor de examencommissie aanvaardbaar niveau, al dan niet aangevuld met nieuwe opdrachten.

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.