Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Bachelorproef 625356/1639/1819/1/90
Studiegids

Bachelorproef 6

25356/1639/1819/1/90
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
    • grafimediatechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Müsing Stephanie
Andere co-titularis(sen): Bouckaert Pascal, Cluckers Jeroen, De Bie Marijke, De Clerck Lies, Deforche Marlies, Delafortry Lina, De Vuyst Marijke, Frantzen Dominique, Gossé Joke, Lauwerijssen Nicky, Listhaeghe Erwin, Maes Sven, Michiels Kristof, Paesmans Miet, Peeters Andreas, Rubberecht Pieter, Stoops Tim, Van Aken Silvia, Van Camp Serge, Van Hecke Bavo, Van Otten Sven, Verschueren Kilian
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2 of Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN pas te volgen in jaar van afstuderen.

Het bezit van de competenties van alle opleidingsonderdelen van trajectschijf 1 EN 2 is gewenst.
Binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Enkel op te nemen in jaar van afstuderen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling
ontwerpt en presenteert een media-uiting die aan de vakdeskundige eisen en de wensen van de opdrachtgever voldoet waarbij optimaal gebruik is gemaakt van hedendaagse technologie, en dit op de juiste manier zodat de meerwaarde voor de opdrachtgever duidelijk is waardoor de opdrachtgever het ontwerp goedkeurt en/of goed geïnformeerd is over het ontwerp.
Productie
coördineert en/of implementeert het productieproces van de media-uiting, zoekt hierbij naar oplossingen voor technische vraagstukken en onderzoekt de mogelijkheden voor organisatorische en productietechnische verbeteringen alsmede voor kostenbeheersing.
Professionalisering
is in staat methodisch te werk te gaan en om op zijn eigen professionele ontwikkeling en beroepshandeling te reflecteren (methodisch en reflectief denken en handelen).
Working together
is in staat te communiceren over een visie, de ontwikkeling en productie/beheer van een grafische en digitale mediaoplossing, zowel in een multidisciplinair team als met opdrachtgevers en eindgebruikers en dit op nationaal en internationaal niveau.
Strategische ontwikkeling
maakt op basis van marktonderzoek een gestructureerd en actueel ondernemingsplan met daarin de onderdelen marketing, verkoop en financiering en werkt aan het uitbouwen en onderhouden van de commerciële positie van het bedrijf door de kwaliteiten van zijn bedrijf op kernachtige wijze te communiceren.
Technische ontwikkeling
realiseert een media-uiting die getuigt van vakdeskundigheid en die op de juiste manier gemaakt is zodat de media-uiting voldoet aan de verwachtingen van de opdrachtgever en aan het te behalen kwaliteitsniveau zodat deze technisch kan verwerkt worden.

Leerinhoud

Tijdens de bachelorproefperiode verdiept de student zich in een specifiek (ontwerp-)probleem en een theoretische uitdaging en dit i.s.m. het stagebedrijf of met een extern expert. Aan de basis van de bachelorproef staat een onderzoeksvraag. De bachelorproef, met de onderzoeksvraag die de student wilt beantwoorden, moet altijd 'toegepast' zijn. Dit betekent dat de student nieuwe waarden en inzichten op basis van bestaande kennis en technologie ontwikkelt en deze toepast in de praktijk. Daarmee is er een duidelijk aantoonbare meerwaarde voor het werkveld en/of het stage-verlenend bedrijf bewerkstelligd.
De student kiest tussen een ‘product of onderzoeks-‘georiënteerde bachelorproef afhankelijk van de competenties die hij wil ontwikkelen en zijn interessesfeer.

Het onderwerp wordt bepaald door de student in samenspraak met stagementor en/of expert en voldoet aan volgende voorwaarden:
- Onderzoek: een onderzoek op de beroepspraktijk georiënteerd en verwerkt in een scriptie (bachelorproef);
of
- Product: een product of concept in de breedste zin van het woord.

Andere criteria:
- Praktijkgeoriënteerd: enkel concrete onderwerpen, problemen, oplossingen en/of toepassingen uit de actuele praktijk van grafische en digitale media komen ter sprake;
- Een goed gedocumenteerd proces en goed gedocumenteerd eindresultaat en suggesties voor vervolgonderzoek en/of verbeteringen van het product.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Algemene richtlijnen en Specifieke richtlijnen Bachelorproef 6 worden beschikbaar gesteld door de afstudeercoördinator op DIGITAP

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Werkvormen
Werktijd buiten de contacturen389,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00Scriptie en digitaal en presentatie (eindverdediging). Na semester 2. In semester 1 enkel mogelijk na toelating in voorafgaand semester.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00Scriptie en digitaal en presentatie (eindverdediging)

Toetsing (tekst)

Algemene voorwaarden voor deelname aan Bachelorproef 6
• De student mag pas met dit opleidingsonderdeel beginnen wanneer: binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt zijn EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt zijn EN pas te volgen in het academiejaar van afstuderen.
• Bijkomend: Voorafgaand aan het semester waarin de student de bachelorproef uitvoert worden er intakegesprekken geörganiseerd. De student kan pas deelnemen aan Bachelorproef 6 als zijn onderwerp goedgekeurd is door de afstudeercommissie. Geen goedgekeurde onderwerpaanvraag resulteert in een mogelijke weigering voor deelname aan de eindverdedigingen. Zonder een goedgekeurde onderwerpaanvraag is het begeleidingsproces en de eindbeoordeling onmogelijk.
• Geïntegreerde toetsing: dit opleidingsonderdeel kan niet getolereerd worden (zie Onderwijs- en examenreglement).
• De student kan enkel deelnemen aan de 2de examenkans op basis van een ingediende, maar niet geslaagde scriptie in de eerste zittijd, om zijn/haar scriptie te herwerken of verbeteren. De student krijgt geen 2de examenkans als onderwerp, hoofdvraag, proces e.d. nog bepaald moeten worden o.w.v. geen mogelijkheid tot feedback. Het onderwerp en de hoofdvraag mag niet gewijzigd worden tijdens de 2de examenkans. In aanloop van de 2de examenkans is er geen begeleiding van de afstudeerbegeleider mogelijk.
• Alle info en concrete planning is terug te vinden in de studiewijzer Richtlijnen Bachelorproef 6 (zie digitale leeromgeving).
• Bachelorproef 6 kan op uitzonderlijke basis in semester 1 georganiseerd worden mits de student uiterlijk in juni van het voorafgaand academiejaar aan het opleidingshoofd heeft gemeld dat hij vervroegd wenst af te studeren.

Ook het proces en het naleven van de deadlines worden meegenomen in de evaluatie.