Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
International project 530991/1639/1819/1/08
Studiegids

International project 5

30991/1639/1819/1/08
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
    • grafimediatechnologie
In andere opleidingen:
  • International programmes Science and Technology als Internationaal project 5
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Listhaeghe Erwin
Andere co-titularis(sen): De Clerck Lies, Deforche Marlies, De Vuyst Marijke, Gombeer Wim
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Het bezit van de competenties van alle opleidingsonderdelen van trajectschijf 1 EN 2 is gewenst.

Enkel op te nemen in jaar van afstuderen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
creƫert concepten in functie van deadlines, strategische, creatieve en technische mogelijkheden en beperkingen
schrijft verschillende tekstsoorten vlot en foutloos aangepast aan het medium
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
analyseert informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Samenwerken. Leiderschap
past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk
Samenwerken. Mondelinge communicatie
kan een goed voorbereide klantgerichte dialoog met de klant aangaan om de werkelijke behoefte van de klant te vinden in een tweede en derde taal
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
kan keuzes maken en onderbouwen, daarbij gebruikmakend van de vooropgestelde eisen
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
realiseert ontwerpen voor media-uitingen (print, online, offline, interactief, statisch, dynamisch, video) met aandacht voor gepaste typografie, lay-out, beeldmateriaal, vormgeving en kleurgebruik
werkt zelfstandig een volledige opdracht uit binnen een strikte tijdsplanning
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
Professionalisering. Reflectie
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief
reflecteert en anticipeert op de kwaliteit van het projectresultaat, het eigen aandeel en verwerkt feedback
Working together
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief
Professionalisering. Strategisch handelen
schrijft verschillende tekstsoorten vlot en foutloos aangepast aan het medium
Professionalisering. Taakanalyse
analyseert informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
kan de werkelijke behoefte van de klant vertalen naar een passend aanbod
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
werkt zelfstandig een volledige opdracht uit binnen een strikte tijdsplanning
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
kan de werkelijke behoefte van de klant vertalen naar een passend aanbod
kan een goed voorbereide klantgerichte dialoog met de klant aangaan om de werkelijke behoefte van de klant te vinden in een tweede en derde taal
presenteert de definitieve media-uitingen overtuigend, gemotiveerd, gestructureerd, helder en duidelijk in het Nederlands, Frans of Engels
Productie. Werkproces optimaliseren
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief

Leerinhoud

Het olod Internationaal project  is een intensieve ontwerpweek rond een gemeenschappelijk thema. Onder de begeleiding van professionals uit  buitenland werken groepen studenten aan casestudies. Deze voornamelijk conceptuele projecten zijn gerelateerd aan de professionele achtergrond van de gastdocenten, of vertrekken vanuit het centrale thema. Door deze confrontatie kan de student een doelgerichte creativiteit ontwikkelen los van traditionele beperkingen, en de toegevoegde waarde van zijn voorstellen in discussies met collega's, lectoren en gastdocenten verduidelijken. Lezingen geven de studenten achtergrond informatie over het centrale thema van deze Internationale projectweek.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
IP5 is een projectvak, waarbij de briefing van de internationale opdrachtgevers de basis vormt van het project.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren40,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen37,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00mondeling en/of digitaal en/of werkstuk. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID EN ZONDER TWEEDE EXAMENKANS omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.