Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Software 228247/1639/1819/1/26
Studiegids

Software 2

28247/1639/1819/1/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Peeters Andreas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het aanleren van basisprincipes van video bewerking, video effecten en 2D animatie (motion graphics of bewegende grafische elementen) aan de hand van praktische oefeningen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
kan een compositie maken van geïmporteerd beeldmateriaal
Productie. Media-uiting beheren
kan de driedimensionale mogelijkheden van lagen, objecten, tekst, camera's en lichten gebruiken
kan een camera gebruiken en animeren
kan een tekstlaag bewerken en animeren
kan effecten toevoegen en animeren
kan laageigenschappen aanpassen en animeren
kent de voornaamste animatietools digitale 2D animatie
kent de voornaamste basisbewerkingen voor kleurencorrectie
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
kan een compositie renderen en exporteren naar verschillende bestandsformaten

Leerinhoud

Een project creëeren en beeldmateriaal importeren

Een compositie maken en lagen organiseren

Effecten toevoegen en eigenschappen van lagen wijzigen

Een compositie animeren

Renderen en exporteren naar verschillende beeldformaten

Werken met geïmporteerde Photoshop en Illustrator lagen

Effecten toevoegen en beheren aan een laag

Tekstlagen animeren
Animatietools: animatie presets, keyframes, parenting, pad animatie,  puppet tools, motion tracking

Werken met shape layers

Audio toevoegen en beheren

Werken met maskers

Kleurencorrectie uitvoeren

Driedimensionale mogelijkheden

Werken met camera en belichting

Montage in Adobe Premiere

Inleiding tot expressies


Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch

Materiaal wordt beschikbaar gesteld op het online leerplatform.
Daarnaast maak je zelf notities tijdens de contacturen en bekijk je buiten de contacturen de aanbevolen Lynda.com filmpjes.

SOFTWARE
Adobe Creative Cloud: Adobe After Effects

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Aangeraden (niet verplicht):
Adobe After Effects CC Classroom in a Book (ISBN-10: 0134308123; ISBN-13:978013430812-8)
Creating Motion Graphics with After Effects (Chris & Trish Meyer) (ISBN-10: 0240814150; ISBN-13:9780240814155)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen39,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio50,00na Module 4
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00na Module 3
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

De student kan voor de examenvorm portfolio maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.