Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Advanced video capturing & editing30012/1639/1819/1/90
Studiegids

Advanced video capturing & editing

30012/1639/1819/1/90
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Trajectschijf3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): Cluckers Jeroen
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

In Advanced Video Capturing & Editing zetten we een stap om jouw cinematografische skills naar een geavanceerd niveau te ontwikkelen, zowel op creatief als technisch vlak. Met film als onze inspiratiebron, leren we hoe je een verhaal vertelt binnen video. Via praktische opdrachten leer je hoe je opnames voorbereidt, de camera manueel bedient, geluid en kleur als narratieve elementen inzet, en de best mogelijke montage uit jouw opnames haalt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Samenwerken. Leiderschap
past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
bereidt interviews voor en verzorgt hiervan de opnames
kan een vlotte montage maken dat een verhaal duidelijk kan overbrengen
kent de werking van de nodige video- en audiobewerkingssoftware
manueel bedienen van een videocamera, afhankelijk van de omstandigheden
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
kan vooraf een verhaalstructuur plannen van een reportage
inzetten van geluid en kleur als narratieve elementen
Professionalisering. Taakanalyse
maakt professionele video en audio opnames
Productie. Werkproces coördineren
maakt professionele video en audio opnames
plant video-opnames

Leerinhoud

Een professionele videoreportage van A tot Z realiseren.
Gebruik van manuele instellingen van een videocamera afhankelijk van de omstandigheden.
Opname en nabewerking van audio.
Interessante composities maken van bewegende beelden.
Interviews organiseren en opnemen.
Professioneel monteren van video en audio.
Opname, narratieve inzet en nabewerking van audio.
Narratieve inzet van kleur.
Een verhaal vertellen in video.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.



SD-kaart met min. 16Gb nodig

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio50,00
AcademiejaarProjectopdracht50,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie

Toetsing (tekst)

TWEEDE ZITTIJD
Bijstellen van het portfolio tot een voor de examencommissie aanvaardbaar niveau, al dan niet aangevuld met nieuwe opdrachten.

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk van de student en zijn gemaakt binnen de opdrachtperiode.

De student kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.