Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Oriëntatie op de sector/115830/1604/1819/1/43
Studiegids

Oriëntatie op de sector/1

15830/1604/1819/1/43
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bruggeman Geert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.10.2018 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De opleiding Hotelmanagement biedt niet uitsluitend toekomstperspectieven in de hotelsector in strikte zin. Je mag bijna stellen dat alle bedrijven die iets met eten, drinken en eventueel slapen te maken hebben als tewerkstellingsmarkt beschouwd kunnen worden. Bij de aanvang van deze opleiding is het dan ook goed even stil te staan bij de diversiteit aan bedrijven die als referentiekader voor de opleiding dienen.

Ook de functie die men uitoefent na afstuderen is niet vast omschreven. Het is evenwel de bedoeling om later een leidinggevende functie uit te voeren. De carrièremogelijkheden en de verschillende functies en taken in de diverse bedrijfssituaties worden ter illustratie kort bekeken.

De opleiding beoogt tewerkstelling in de gastvrijheidsindustrie (hospitality) en kennis over de klanten en hun consumptiegedrag en over stakeholders is dan ook bijzonder nuttig. Die klanten en andere stakeholders beoordelen het geleverde werk en, ook al is het een persoonlijke perceptie, het is een waardeoordeel over de geleverde kwaliteit. Logisch dus dat er ook stil gestaan wordt bij wat kwaliteit in de sector dan wel mag betekenen.

Begincompetenties (tekst)

Basiskennis Engels, Frans en liefst ook Duits.

Basiskennis Word, Excel + zoeken op, en werken via, het internet.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
De student heeft inzicht in de hele tewerkstellingsector, zowel inzake type bedrijven en bedrijfsactiviteiten en de hieruit voortvloeiende taken en functies als in de factoren die ondernemen in de sector beïnvloeden.
De student heeft inzicht in de maatschappelijke, economische, demografische, culturele, politieke, ... factoren die een rol spelen bij de consumptie.
De student plaatst het eten & drinken + slapen in een ruime maatschappelijke en gastronomische context.
Beroepstechnisch/servicegericht
De student heeft inzicht in de hele tewerkstellingsector, zowel inzake type bedrijven en bedrijfsactiviteiten en de hieruit voortvloeiende taken en functies als in de factoren die ondernemen in de sector beïnvloeden.
De student heeft inzicht in de maatschappelijke, economische, demografische, culturele, politieke, ... factoren die een rol spelen bij de consumptie.
De student plaatst het eten & drinken + slapen in een ruime maatschappelijke en gastronomische context.
Procesmatig/wetgeving
De student heeft inzicht in de hele tewerkstellingsector, zowel inzake type bedrijven en bedrijfsactiviteiten en de hieruit voortvloeiende taken en functies als in de factoren die ondernemen in de sector beïnvloeden.
De student heeft inzicht in de maatschappelijke, economische, demografische, culturele, politieke, ... factoren die een rol spelen bij de consumptie.
De student plaatst het eten & drinken + slapen in een ruime maatschappelijke en gastronomische context.

Leerinhoud

•Soorten bedrijven + beschrijving van enkele typische kenmerken (o.a. a.d.h.v. officiële classificatie logiesverstrekkende bedrijven).
•Invloedsfactoren op ondernemen in de sector.
•Bespreking van taken en functies (o.a. a.d.h.v. de functieclassificatie).
•Bespreking van de klantenmarkt (o.a. segmentering).
•Bespreking van consumptiepatronen, marktontwikkelingen, trends, ... en enkele commerciële aspecten (o.a. klantenbeïnvloeding).
•Algemene inleiding tot klantgerichtheid en kwaliteitszorg.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus Orientatie op de Sector (Universitas). Basiskennis.
  • Aanvullende informatie (digitaal)
  • aanvullend oefenmateriaal (in de les of digitaal)
  • Uw eigen nota's.
  • Internet (via referenties in de cursus + uw eigen aanvullingen).
  • Oplossingen van oefeningen en commentaren (digitaal).

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren5,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen47,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)10,00Schriftelijk (Geïntegreerde opdracht)
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off75,00Schriftelijk examen
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)15,00Mondeling en schriftelijk tijdens lessen + individuele opdrachten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00Schriftelijk examen