Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Introductie technologie/115847/1604/1819/1/39
Studiegids

Introductie technologie/1

15847/1604/1819/1/39
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Boekhouden - Introductie technologie
    • Hotelpraktijk - Introductie technologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Nijlen Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.10.2018 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Deze cursus spitst zich toe op de basiskennis en de gehanteerde basistechnologie van het keuken- en restaurantgebeuren (keukentechnologie, menuleer, receptenleer, warenkennis) waarbij de aandacht vooral gaat naar het technologisch analyseren van menu's en gerechten. Dit opleidingsonderdeel biedt de nodige ondersteuning voor de technische modules die verder in de opleiding aan bod komen en waarbij het voedings- en drankengebeuren centraal staat. Deze cursus is uitsluitend bedoeld voor studenten zonder hotelvooropleiding. In het kader van de duale leerwegen hebben de studenten met een vooropleiding hotel dit opleidingsonderdeel niet in hun traject en krijgen in de plaats extra taalonderricht (3 studiepunten).

Begincompetenties (tekst)

Het opleidingsonderdeel "Hotelpraktijk" wordt sterk aanbevolen. Verdere informatie omtrent dit opleidingsonderdeel (beschrijving, specifieke leerdoelen, jaarprogramma,...) is terug te vinden in de syllabus 'Introductie technologie' alsook via de ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepstechnisch/servicegericht
De student beoordeelt op een kritische manier de nutritionele analyse van een voedingsdag.
De student stelt, op basis van de 'wetten van de klassieke menuleer', menu's voor diverse gelegenheden op, om deze vervolgens kritisch te analyseren en te beoordelen.
De student stippelt, aan de hand van een vooropgesteld menu, de volledige organisatie van de productie uit (bestelling, mise en place, bereiding) en beoordeelt vervolgens het geheel menukundig.
De student stippelt, in teamverband, op basis van een vooropgestelde situatie, de volledige organisatie van het F&B gebeuren uit (een banketmenu samenstellen/aanvullen en/of volledig uitwerken, opstellen en/of optimalisatie van M.I.S. per gerecht).(G.O)
De student toont een algemeen inzicht in de organisatie en de dagdagelijkse werking van het F&B gebeuren in een hotel (info via externe gastspreker).
De student toont inzicht in de aanwezige voedingsmiddelen (grondstoffen) op de levensmiddelenmarkt en kent de verschillende eigenschappen van deze.
De student toont inzicht in de praktische invulling en organisatie van de verschillende maaltijdperiodes (ontbijt, brunch, lunch,...).
De student toont inzicht in de soorten voedingsstoffen, hun functie/rol in het lichaam en de algemene behoeftenormen.
De student toont praktisch inzicht in de basisbegrippen van de klassieke menuleer.
De student toont praktisch inzicht in de mogelijke versnijdingstechnieken van vis en vlees (portiestukken, deelstukken,...).
De student toont praktisch inzicht in de verschillende 'klassieke' basisbereidingen (soepen, sausen, groenten, vis, vlees, schaal- en schelpdieren) en kan deze reproduceren bij de technische analyse van een menu.
Projectmanagement/duurzaamheid
De student verwerkt informatie, wisselt die uit, en denkt gericht probleemoplossend.
De student legt doelgerichte contacten met de bedrijfswereld.
De student slaagt er samen met zijn teamleden in om op een efficiënte wijze (via planning, taakverdeling, organisatie en communicatie) te komen tot het vooropgestelde eindproduct en respecteert hierbij de vooropgestelde deadlines.(G.O.)

Leerinhoud

• Deze cursus heeft tot doel een algemeen inzicht te verwerven in de basistechnologie van het keuken- en restaurantgebeuren. Studenten met een vooropleiding hotel hebben dit opleidingsonderdeel niet in hun traject en kunnen zodoende meer tijd investeren in het oefenen van de vreemde talen (duale leerwegen).
Inhoud cursus :
*Deel 1 : Inleidend
*Deel 2 : Werkdocumenten
*Deel 3 : Keukentechnologie (basiskennis keukentechnologie waaronder basisbereidingen en -materialen,   praktijkstudie, gerechtenanalyse)
*Deel 4 : Menuleer (inleidende basisbegrippen, theoretische voorbeschouwing, praktische toepassingen)
*Deel 5 : Receptenleer
*Deel 6 : Warenkennis

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus (cursusnummer C91211105, Universitas), aangevuld met eigen nota's.
•Educatieve N-schijf en digitale leeromgeving (digit.ap.be)
  • Digit.ap.be: Ter ondersteuning voor de verwerking van het leeronderdeel warenkennis.
  • Digit.ap.be: De studenten dienen een reeks vragenlijsten (meerkeuzevragen, juist/fout-vragen), op basis van de cursusteksten, digitaal op te lossen. Ze ontvangen hierbij onmiddellijk de nodige feedback.
  • Digit.ap.be: Een volledige omschrijving van de vakoverschrijdende/geïntegreerde opdracht is terug te vinden op Digitap.
  • N-schijf: Voor een optimale uitwisseling van informatie kan voor elke werkgroep een digitaal platform ter beschikking gesteld worden waar alleen de leden van de werkgroep alsook de begeleidende lectoren lees- en schrijfrechten op hebben.
  • N-schijf: Aanvullende informatie, ondermeer getoonde slides in de les.


Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen7,00 uren
  • Opmerking: Menu-analyse, vragenlijst warenkennis,...
Vormen van groepsleren7,00 uren
  • Opmerking: Geïntegreerde opdracht: groepsopdracht
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets65,00Schriftelijk examen (17 van de 20 punten) :
Kennistoets 65% (open en gesloten boek) na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere praktische richtlijnen (= leerwijzer/prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (leerwijzer p.3).
AcademiejaarProjectopdracht15,00Vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht) (3 van de 20 punten):
*De volledige inhoud van deze opdracht, alsook verdere concrete afspraken (ondermeer rond de groepsindeling en de regeling voor IT-studenten) worden bekendgemaakt via de N-schijf.
*Vanuit een gegeven situatie dient de student binnen deze opdracht, in teamverband (procesopvolging via logboek), met behulp van de verworven theoretische kennis van de participerende opleidingsonderdelen, de volledige organisatie van een banket uit te werken. De nadruk binnen dit opleidingsonderdeel ligt ondermeer bij het samenstellen/vervolledigen en uitwerken van het banketmenu in functie van de vooropgestelde situatie, alsook in het opstellen en/of optimaliseren van de recepturen (M.I.S.) per gerecht.
*De behaalde punten van de geïntegreerde opdracht (1ste zittijd) worden automatisch overgedragen naar 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie.
*Uiterste inleverdatum: zie opdracht.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00Schriftelijk examen (17 van de 20 punten) :
Vaardigheidstoets 20% (open en gesloten boek) na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere praktische richtlijnen (= leerwijzer/prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (leerwijzer p.3).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets65,00Schriftelijk examen (17 van de 20 punten) :
Kennistoets 65% (open en gesloten boek) na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere praktische richtlijnen (prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (leerwijzer p.3).
AcademiejaarProjectopdracht15,00Vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht) (3 van de 20 punten):
De behaalde punten van de geïntegreerde opdracht (1ste examenperiode) worden automatisch overgedragen naar de 2de examenperiode en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00Schriftelijk examen (17 van de 20 punten) :
Vaardigheidstoets 20% (open en gesloten boek) na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere praktische richtlijnen (prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (leerwijzer p.3).