Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Inrichting en uitrusting I/315884/1604/1819/1/36
Studiegids

Inrichting en uitrusting I/3

15884/1604/1819/1/36
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Nijlen Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 18.02.2019 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel heeft tot doel een algemeen inzicht te verwerven in de inrichting en uitrusting van hotels en het daarbij horende departement 'technische dienst'. De nadruk binnen dit onderdeel ligt vooral op de kamerinrichting en -uitrusting en publieke ruimtes met de daarbij horende problematiek. Verder wordt er aandacht besteed aan diverse technieken die tot doel hebben het onder controle houden van de beheersbare last 'Pomec' (ondermeer via informatisering, energy management,…).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
De student verwerkt diverse rapporten van de technische dienst (ondermeer Pomec-rapport, C.D.D./H.D.D. rapport), analyseert en interpreteert deze en formuleert hierbij de nodige acties.
Beroepstechnisch/servicegericht
De student diept in teamverband 1 aspect binnen de hotelinrichting en -uitrusting uit en analyseert dit op een wetenschappelijke manier.(practicum en groepsopdracht)
De student geeft de diverse organisatietechnieken die worden gehanteerd bij projectontwikkelingen (nieuwbouw en renovatie van hotels) weer en voorziet deze van de nodige commentaren.
De student kadert het begrip 'duurzaam ondernemen' binnen de inrichting en uitrusting van hotels en houdt hiermee rekening bij de uitwerking van het kamerplan.
De student schetst een technisch onderhoudsplan (korte en lange termijn) van de technische dienst en analyseert de werking ervan.
De student stelt een motivatierapport samen ter verdediging van een 'special project'.
De student toont kennis en praktisch inzicht in de gehele organisatie van de technische dienst binnen een dienstverlenend bedrijf (magazijnbeheer, tijdsplanning, leverancierskeuze, onderhoudscontracten, informatisering,...)
De student toont kennis en praktisch inzicht in de huidige evoluties en trends m.b.t. de kamerinrichting en -uitrusting. Ook past zij/hij deze evoluties en trends toe binnen een concrete praktijksituatie.
De student voorziet, met behulp van de cursus, een blanco kamerplan van de nodige uitrusting (meubilair) en motiveert waar nodig deze invulling. Ook beoordeelt zij/hij een bestaande praktijksituatie naar inrichting & uitrusting.
De student werkt in teamverband een theoretisch kamerplan (inrichting & uitrusting) uit. (kamerplan: practicum en groepsopdracht)
Op basis van de vooropgestelde practica (studieopdrachten) reproduceert de student de weergegeven informatie, lost oefeningen omtrent het gebrachte onderwerp op en past de aangebrachte informatie in diverse concrete praktijksituaties toe.
Leiderschap / teamvaardigheden
De student houdt zich aan de gemaakte afspraken, heeft een positieve inbreng in het team, kan omgaan met feedback, suggesties en kritiek en komt op voor haar/zijn mening en respecteert die van de andere teamleden.(practicum en groepsopdracht)
De student is als teamplayer bereid tot samenwerking en ((h)erkent de beperkingen en kwaliteit van anderen en van zichzelf. (practicum en groepsopdracht)
De student werkt samen met collega's, functioneert goed in teamverband en inspireert en moedigt aan om samen een optimale prestatie te leveren.(practicum en groepsopdracht)
Projectmanagement/duurzaamheid
De student neemt verantwoordelijkheid voor de taken die haar/hem worden toegekend. (practicum en groepsopdracht)
De student legt doelgerichte contacten met de bedrijfswereld.(practicum en groepsopdracht)
De student spoort op systematische wijze diverse informatiekanalen op, selecteert en analyseert deze om ze vervolgens zelfstandig te verwerken.(practicum en groepsopdracht)
De student verwerkt informatie (ondermeer de cursus, wetgeving,...), wisselt deze uit en denkt gericht probleemoplossend.(kamerplan: practicum en groepsopdracht)
De student presenteert als team het kamerplan op een professionele wijze en geeft hierbij de nodige toelichting (kamerplan: practicum en groepsopdracht)
De student presenteert als team het project op een professionele manier voorzien van de nodige toelichtingen.(practicum en groepsopdracht)
De student slaagt er samen met zijn teamleden in om op een efficiƫnte wijze (planning, taakverdeling, organisatie en communicatie) te komen tot het vooropgestelde eindproduct en respecteert hierbij de vooropgestelde deadlines.(practicum en groepsopdracht)

Leerinhoud

Inhoud cursus :
Hoofdstuk 1 : Inleidend gedeelte : Evoluties binnen het departement 'technische dienst' (met ondermeer energy management, domotica,…), Taakomschrijving van de 'chief engineer' ,Informatisering binnen de technische dienst,…
Hoofdstuk 2 : Inrichting en uitrusting van hotels: Gaande van projectontwikkeling tot de analyse van een hotelkamer
Hoofdstuk 3 : Financieel/economische analyse van de technische dienst : Trend of operation report, pomec report, budgettering, special projects,…
Hoofdstuk 4 : Organisatie en beheer van de technische dienst: Planning, dag-aan-dag organisatie, contractbeheer, rapportering, stockbeheer, informatisering,…
Hoofdstuk 5 : Projectwerking: Mogelijke onderwerpen : verlichting, linnen & decoratie, brandbeveiliging, guest supplies, minibars, veiligheid, verwarming en verluchting,…

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus (cursusnummer C91211109, Universitas), aangevuld met eigen nota's

Educatieve N-schijf en  digitale leeromgeving (digit.ap.be):
* Als ondersteuning voor de studieopdrachten (ondermeer vragenlijst).
* Aanvullende informatie, ondermeer getoonde slides in de les

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Opmerking: Hoor- en werkcolleges met optimale betrokkenheid van de student op basis van persoonlijke ervaringen.
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
  • Opmerking: Case studies, praktische oefeningen.
Vormen van groepsleren4,00 uren
  • Opmerking: Project/studieopdracht, inclusief presentatie.
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Schriftelijk examen (16 van de 20 punten) :
Schriftelijk examen na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen op de leerstof. Ook worden vragen gesteld omtrent de inhoud van de verschillende practica (zie onderdeel studiemateriaal).
Puntenverdeling schriftelijk examen : circa 2/3 gesloten boek, circa 1/3 open boek (met ondermeer een analyse van een hotelkamerplan). Verdere afspraken (leerwijzer inclusief prioriteiten leerstof) omtrent het examen zijn terug te vinden in de syllabus.
AcademiejaarProjectopdracht20,00Practicum (studieopdracht) (4 van de 20 punten) :
* De studenten dienen in groepsverband een theoretische uitdieping te maken van 1 aspect binnen de kamerinrichting en -uitrusting. De werkgroepen worden samengesteld via lottrekking tijdens de 1ste lesdag van module 3, op basis van de aanwezige studenten tijdens deze les. Alleen de afwezige studenten die uiterlijk tijdens de 2de lesweek van deze module een geldig afwezigheidsbewijs (bv een medisch attest) inleveren bij de vaklector worden vooralsnog ingedeeld in een werkgroep.
* Er dient ook een procesomschrijving te worden ingeleverd. De individuele logboeken moeten ingesloten zitten in de ingeleverde opdracht. Deze kunnen na de uiterste inleverdatum niet meer worden binnengebracht. Wanneer het individueel logboek van een student ontbreekt, betekent dit dat hij/zij niet heeft geparticipeerde en aldus krijgt deze student een score van 0 (nul) voor deze opdracht.
* De mogelijke onderwerpen werden reeds eerder aangehaald (zie rubriek leerinhouden). Aanvullend dienen zij tevens een theoretisch plan (inrichting en uitrusting) uit te werken voor een standaard hotelkamer, voorzien van de nodige motivatie.
* De studenten dienen vervolgens hun studiewerk klassikaal te presenteren. Bij afwezigheid van de student tijdens zijn/haar presentatie gelden de regels die voorzien zijn in het departementaal examen- en onderwijsreglement (15.6. afwezigheden op een deelexamen georganiseerd buiten de afgebakende examenreeks). Omwille van organisatorische redenen dient de student binnen de 3 kalenderdagen na zijn/haar afwezigheid de lector hiervan per mail op de hoogte te brengen. De individuele inhaaltoets handelt over de inhoud van de studieopdracht.
* De inhoud van de diverse studieopdrachten maakt deel uit van de leerstof voor het schriftelijk examen (verdere informatie: digitaal informatiekanaal).
* De behaalde punten van 1ste zittijd worden automatisch overgedragen naar 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie.
* De studieopdracht dient ook volgens afspraken (verwachte inhoud, lay-out en tijdstip) bij de vaklector te worden ingediend (zie syllabus). Het tijdstip van de diverse presentaties is ook terug te vinden in het programma van dit opleidingsonderdeel (zie syllabus). Voor verdere specifieke doelstellingen : zie syllabus.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00Schriftelijk examen (16 van de 20 punten) : Schriftelijk examen na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen op de leerstof. Ook worden vragen gesteld omtrent de inhoud van de verschillende practica (zie onderdeel studiemateriaal). Puntenverdeling schriftelijk examen : circa 2/3 gesloten boek, circa 1/3 open boek (met ondermeer een analyse van een hotelkamerplan). Verdere afspraken (leerwijzer inclusief prioriteiten leerstof) omtrent het examen zijn terug te vinden in de syllabus.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Schriftelijk examen (16 van de 20 punten) : Schriftelijk examen na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen op de leerstof. Ook worden vragen gesteld omtrent de inhoud van de verschillende practica (zie onderdeel studiemateriaal). Puntenverdeling schriftelijk examen : circa 2/3 gesloten boek, circa 1/3 open boek (met ondermeer een analyse van een hotelkamerplan). Verdere afspraken (leerwijzer inclusief prioriteiten leerstof) omtrent het examen zijn terug te vinden in de syllabus.
AcademiejaarProjectopdracht20,00Practicum (studieopdracht) (4 van de 20 punten) :
Inhoud en organisatie: zie 1ste zittijd
Zoals reeds eerder werd aangegeven worden de behaalde punten van het practicum (studieopdracht) (1ste zittijd) automatisch overgedragen naar 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie !!!
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00Schriftelijk examen (16 van de 20 punten) : Schriftelijk examen na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen op de leerstof. Ook worden vragen gesteld omtrent de inhoud van de verschillende practica. Puntenverdeling schriftelijk examen : circa 2/3 gesloten boek, circa 1/3 open boek (met ondermeer een analyse van een hotelkamerplan). Verdere afspraken (inclusief prioriteiten leerstof) omtrent het examen zijn terug te vinden in de cursus (leerwijzer).