Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Integrale kwaliteitszorg/415975/1604/1819/1/26
Studiegids

Integrale kwaliteitszorg/4

15975/1604/1819/1/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bruggeman Geert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.05.2019 (4de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Oriƫntatie op de sector/1 EN (eerder ingeschreven voor Inrichting en uitrusting II/1 OF simultaan te volgen met Inrichting en uitrusting II/1) EN (eerder ingeschreven voor Personeelsbeleid/3 OF simultaan te volgen met Personeelsbeleid/3).

Korte omschrijving

De (goede) chef in zijn eenmanszaak luistert perfect naar zijn klanten, kent zijn klanten door en door, en speelt op de juiste manier in op hun onuitgesproken wensen en verwachtingen. Wordt de zaak groter, dan loopt men het risico niet 'dicht genoeg' meer bij de klant te staan, en niet goed meer te 'luisteren'. Bovendien krijgt de organisatie ondertussen steeds meer stakeholders om mee rekening te houden. Goede afspraken en een goede planning moeten dan het leveren van kwaliteit waarborgen.

Uiteindelijk dient de kwaliteitszorg in bedrijven alle domeinen te omvatten: planning/ontwerp van een product op basis van de beschrijving ervan door de marketingafdeling (doel, richt-prijs, behoeften die moeten worden ingevuld,…) en door de uitvoerende afdeling(en) (technische aspecten, transport, inhoud van een dienstenpakket,…), productie en distributie (stockering en transport) en/of verloop van de dienstverlening (check-in bvb, maar ook facturatie,…), en ook de nazorg (behandeling van klachten,…). En dan zijn er nog de inkoop, de boekhouding, het onderhoud, het HRM en ga zo maar door, alles moet kwalitatief zijn.

Grote bedrijven (Compass Group, Sodexho, Accor, ICHG, …) hebben vaak een eigen kwaliteitszorgsysteem in de loop der jaren uitgebouwd. Om een goede kwaliteitszorg uit te bouwen kan men ook gebruik maken van internationaal erkende normen, modellen, systemen. ISO 9000, TQM of IKZ en EFQM bvb, maar ook IFS, BRC, …. Elk bestaand kwaliteitssysteem heeft zijn eigen 'karakter', zijn 'eigenheid'. Zelfs als men een bepaald systeem kiest, moet de uitwerking ervan 'bedrijfseigen' zijn, waardoor het uiteindelijk ook een eigen systeem wordt. We bekijken wat de verschillende systemen te bieden hebben.

Voor het succesvol ‘meedraaien’ in een kwaliteitszorgsysteem is het belangrijk een kwaliteitsgerichte mentaliteit verkrijgen (willen werken aan kwaliteit) en inzicht hebben in (en ook openstaan voor) methodiek (systematisch werken). Dat is dan ook een van de doelstellingen van deze cursus. Het is niet de bedoeling om via deze cursus 'kwaliteitsysteemontwerpers' te maken. De verschillende systemen tot op het bot analyseren en in staat zijn er eentje op te zetten, is dus niet de doelstelling. Maar, door het bekijken van een aantal systemen krijgen we inzicht in de werking van een kwaliteitssysteem. En door een aantal deelaspecten verder uit te diepen, moet het mogelijk zijn zich in een bestaand kwaliteitssysteem snel thuis te voelen, en vlot te kunnen 'meedraaien' of zelfs verbeteringen aan te brengen.

Begincompetenties (tekst)

Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je je ook inschrijven voor Inrichting en uitrusting II/1; Personeelsbeleid/3 en Oriëntatie op de sector/1
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn:
Inrichting en uitrusting (module 5, Hygiëne en HACCP)



Werken in teamverband.
Bereidheid tot zelfstudie.

Basiskennis E,F,D.

Basiskennis Word, Excel + zoeken op, en werken via, internet en Blackboard.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Beroepstechnisch/servicegericht
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Efficiƫntie en stressbestendigheid
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Leiderschap / teamvaardigheden
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Managementrol / kwaliteitszorg
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Procesmatig/wetgeving
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student meet allerhande situaties en drukt het in cijfers uit.
De student beschrijft de organisatie in processen en analyseert deze in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden (stakeholders).
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.
Projectmanagement/duurzaamheid
De student beschrijft de voornaamste systemen en technieken met betrekking tot kwaliteitsmanagement.
De student past Quality tools en andere technieken waar nuttig, nodig en mogelijk, creatief toe in functie van (systematische) procesverbetering en met aandacht voor het beoogde resultaat.
De student definieert, plant en organiseert zelfstandig een project, volgt het op en evalueert in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit enz.
De student toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.

Leerinhoud

Kwaliteit
Kwaliteitsbeïnvloedende factoren (productkwaliteit (ook link met hygiëne), kwaliteit van diensten, klanttevredenheid,…)
Kwaliteitsmanagementsystemen in voeding (zoals BRC, IFS, FSSC 22000)
Kwaliteitsmanagementsystemen in zorg (zoals JCI, NIAZ, Planetree)
Universele kwaliteitsmanagementsystemen (zoals ISO 9000, EFQM, IKZ / TQM)
Six Sigma, Projectmanagement, Lean en andere technieken zoals Benchmarking, Auditing, Hoshin enz.,...
Quality Tools
Klantgerichtheid, stakeholdermanagement.
Duurzaam Ondernemen
Milieubeheer (met ISO 14000 e.a. (nadruk op inkadering in globaal kwaliteitsmanagement)).
Veiligheid- en risicomanagement.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus 'Integrale Kwaliteitszorg' van Geert Bruggeman (BRU). Verkrijgbaar via Universitas.
Eigen nota’s.
Oplossingen van oefeningen met uitleg (Digitaal).
Nieuw / aanvullend cursusmateriaal (Digitaal)
Didactisch materiaal.
Relevante websites rond kwaliteitsmanagement.
Kennisoverdracht tijdens groepswerk in werkcolleges (wisselende samenstelling groepen).

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off80,00Schriftelijk examen. Open boek.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)20,00Mondeling en schriftelijk tijdens de lessen + individuele opdracht
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00Schriftelijk examen. Open boek.