Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Public relations/415896/1604/1819/1/56
Studiegids

Public relations/4

15896/1604/1819/1/56
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Desmet Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.05.2019 (4de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De relatie tussen het hotel en de klant komt in veel andere vakken aan bod. Tijdens PR bekijken we met wie en op welke wijze we relaties moeten onderhouden om een kwaliteitsvolle horeca-onderneming te worden. PR is geen exacte wetenschap en hét juiste antwoord bestaat meestal niet. Het is belangrijker een goede PR-attitude te ontwikkelen.

Begincompetenties (tekst)

Geen

OLR-Leerdoelen (lijst)

Communicatie / taalvaardigheid
De student benoemt de doelgroepen waarmee een PR manager communiceert.
De student benoemt de media die de PR manager gebruikt om met zijn doelgroepen te communiceren.
De student benoemt de taken van de PR manager.
De student ontwikkelt een bedrijfsbeleid om betere persrelaties te onderhouden.
De student ontwikkelt een bedrijfsbeleid om te communiceren in een crisissituatie.
De student ontwikkelt een bedrijfsbeleid om te communiceren via de sociale media.
De student ontwikkelt een bedrijfsbeleid voor de ontvangst van nieuwe werknemers.
Gastvrije attitude
De student ontwikkelt een bedrijfsbeleid voor de ontvangst van een VIP-gast.
Levenslang leren/reflectie
De student benoemt vier methodes om aan research te doen met een beperkt budget.

Leerinhoud

Wat is PR?
Wie is er verantwoordelijk voor PR?
Met welke doelgroepen moet de de PR-manager communiceren?
Wat zijn de taken van een PR-manager?
Organisatie van een opendeurdag
Interne PR
Community Relations
Media Relaties
VIP-treatment

Social Media

Crisiscommunicatie

Studiematerialen (lijst)

Public relations in de horecaVerplicht
  • Auteur: Philippe Desmet

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handboek: Philippe Desmet: Public Relations in de horeca, editie 2019

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets80,00kennistoets (schriftelijk examen)
AcademiejaarProjectopdracht20,00groepstaak verbonden aan de projectweek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk examen