Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Sales en Marketing/415901/1604/1819/1/32
Studiegids

Sales en Marketing/4

15901/1604/1819/1/32
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Jansen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.05.2019 (4de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In een digitale wereld krijgt sales een andere invulling. Bepaalde aspecten van het commerciële proces worden geautomatiseerd waardoor de fysieke relatie met de klant nog meer aan belang wint.

We bekijken in deze cursus de relatie tussen sales en marketing, de verschillende commerciële processen van een hotel en bespreken een aantal tools die de relatie met de klant strategisch uitbouwen.

De cursus in een online cursus met video-opnames van een aantal (onderdelen van) lessen.

Begincompetenties (tekst)

Geen vereisten

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
De student duidt het belang van de verkoopfunctie in het bedrijf.
De student analyseert de verschillende dimensies van een verkoopsysteem.
De student beschrijft een motiverend sales klimaat.
Beroepstechnisch/servicegericht
De student voert een verkoopgesprek.
De student duidt het belang van CRM-systemen.
De student demonstreert het verschil tussen sales en marketing.
De student kent de verschillende stappen in het verkoopsgesprek.
Communicatie / taalvaardigheid
De student communiceert naar prospecten en bestaande klanten. Hierbij ligt de nadruk op informeren, onderhandelen, luisteren en probleemoplossend vermogen binnen een commerciƫle context.
Gastvrije attitude
De student past verschillende commerciƫle vaardigheden toe.

Leerinhoud

Wat is verkopen? Link tussen verkoop en marketing
Verkopen in een B2B - omgeving
De verschillende fasen van een verkoopgesprek
Commerciële processen in een hotel.
Sales en digitalisering (CRM, machine learning, automatiseren van de sales funnel)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Slides aangeleverd tijdens de lessen. 

De cursus in een online leeromgeving 'verkoop in de hotelindustrie' die wordt aangeleverd bij aanvang van de lessen.


Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets85,00schriftelijk examen (kennis, inzicht en toepassingen)
AcademiejaarProjectopdracht15,00individuele paper om de inhoud van dit opleidingsonderdeel zelfstandig te verwerken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk examen (kennis, inzicht en toepassingen)