Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Toolkit Nederlands 229736/1605/1819/1/62
Studiegids

Toolkit Nederlands 2

29736/1605/1819/1/62
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Frateur Wouter, Van Doninck Jo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Toolkit Nederlands 1 EN binnen trajectschijf 1 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Schrijven:

De student oefent in het herkennen en remediëren van een aantal veel voorkomende typefouten bij schriftelijk formuleren. Tijdens de lessen worden oefeningen verbeterd en wordt toelichting gegeven over de basisstructuur van de enkelvoudige en samengestelde zin. De student wordt zo geoefend in het eindredactionele aspect van journalistiek schrijven.

De student diept de taalbeheersings- en spellingkennis van zijn moedertaal verder uit en focust op de zakelijke beheersing ervan in functie van wat nodig is om journalistieke teksten te schrijven.

Daarnaast breidt de student zijn woordenschat uit met betrekking tot het journalistieke vak en tot de actualiteit.


Spreken:

De student bouwt voort op de verworven skills van het eerste jaar.  De behoorlijke uitspraak van de  probleemklinkers moet nu wel naar een niveau "goed" getild worden. In de les frissen we dat nog eens op maar thuis verder oefenen is de boodschap.  Verder  pakken we nu ook de medeklinkers aan, die de sokkel zijn voor duidelijke articulatie. De student wordt in de les weer voorgespiegeld wat er eventueel fout is en hoe hij het kan verbeteren. Ook nu is thuis oefenen een absolute voorwaarde om te kunnen slagen, best tien minuten per dag. De student krijgt de kans om niet alleen zinnetjes, maar ook teksten te oefenen in klare taal.

OLR-Leerdoelen (lijst)

CREËREN van BEELD & GELUID
je bent op de hoogte van de juiste woordaccenten zoals in het handboek wordt uitgelegd
CREËREN van TEKST
Je bent in staat fouten tegen taalgebruik en zinsstructuur in de eigen teksten en die van anderen te herkennen en verbeteren
Je beschikt over een basiswoordenschat die je in staat stelt de actualiteit rondmaatschappelijke thema's te volgen en te verslaan en hebt de professionele attitude je woordenschat uit te breiden en daarvoor de juiste bronnen te raadplegen
Je besteedt aandacht en zorg aan je moedertaal en past de spellingsregels toe bij het schrijven van journalistieke teksten.
Je hebt inzicht in de Nederlandse zinsstructuur, ook bij samengestelde zinnen, en kan de meest voorkomende constructiefouten herkennen en voorkomen
PROFESSIONALISEREN
Je bent in staat fouten tegen taalgebruik en zinsstructuur in de eigen teksten en die van anderen te herkennen en verbeteren
je bent op de hoogte van de juiste woordaccenten zoals in het handboek wordt uitgelegd
Je beschikt over een basiswoordenschat die je in staat stelt de actualiteit rondmaatschappelijke thema's te volgen en te verslaan en hebt de professionele attitude je woordenschat uit te breiden en daarvoor de juiste bronnen te raadplegen
Je besteedt aandacht en zorg aan je moedertaal en past de spellingsregels toe bij het schrijven van journalistieke teksten.
Je hebt inzicht in de Nederlandse zinsstructuur, ook bij samengestelde zinnen, en kan de meest voorkomende constructiefouten herkennen en voorkomen

Leerinhoud

spreken: 

  • behandelde  medeklinkers zeer behoorlijk uitspreken volgens de normen van de standaardtaal in de juiste fysieke houding
  • klinkers en tweeklanken van eerste jaar opfrissen
  • woordklemtonen en veel voorkomende uitspraakfouten uit handboeken
  • bepaalde assimilatieregels 
  • voorbereide, verschillende soorten teksten: klinkers, tweeklanken, medeklinkers en vlotheid van inlezen
  • taalmails:uitspraakcases uit Taalmails van nummer 500 tot afgesproken eindnummer. 


schrijven:

  • De student oefent in het herkennen en remediëren van een aantal veel voorkomende typefouten bij schriftelijk formuleren. Tijdens de lessen worden oefeningen verbeterd en wordt toelichting gegeven over de basisstructuur van de enkelvoudige en samengestelde zin. De student wordt geoefend in het eindredactionele aspect van journalistiek schrijven.
  • Aan de hand van zelfstandige lectuur breidt de student zijn woordenschat uit met betrekking tot de actualiteit en tot het journalistieke beroep.

Studiematerialen (lijst)

Goed gestemdVerplicht
Het nieuws. Een gebruiksaanwijzingVerplicht
  • Auteur: Alain de Botton
Klein handboek spelling (met software Nederlandse spelling)Verplicht
  • Auteur: Johan De Schryver
Klink Klaar, uitspraak- en intonatiegids NederlansVerplicht
  • Auteur: Bernadette Timmermans

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Spreken:

 

Verplichte lectuur:

B.Timmermans. Klink Klaar. Davidsfonds Uitgeverij, Leuven, 2013.

Ch.Lacroix. Goed Gestemd. Uitgeverij Lannoo. Laatste editie 

Eventuele losse kopies met extra oefeningen

Taalmails:  online


Schrijven:

Correct formuleren - Cursus AP - Universitas

Alain de Botton: Het nieuws. Een gebruiksaanwijzing. - Atlas / Contact.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
Werkvormen
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets10,00Schrijven staat op 50% van het cijfer voor het opleidingsonderdeel Toolkit Nederlands2.
10% van Schrijven staat op het examenonderdeel 'Woordenschat' (zie verplichte lectuur)
Voor een credit moet de student een voldoende halen op het hele opleidingsonderdeel (som van Schrijven + Spreken). Bij een onvoldoende wordt de student vrijgesteld naar 2de zit voor de component waarvoor hij de helft of meer van de punten behaalde.
Evaluatiecriteria spelling --- Fouten tegen de vervoegingen beschouwen we als 'zware overtredingen'. Er worden op het examen (= op alle examenonderdelen van het opleidingsonderdeel Toolkit Nederlands 2) 2 punten op 20 afgetrokken per werkwoordsfout ! Voor regelfouten trekken we 1 punt op 20 af.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on40,00Schrijven is een component van het opleidingsonderdeel Toolkit Nederlands2 en staat op 50% van de punten. - 5% van Schrijven staat op het examenonderdeel 'Basisbouwstenen Ndl. zin' (januari) - 35% staat op het examenonderdeel 'Correct formuleren' (juni)(herkennen, verklaren en verbeteren van constructiefouten). Voor een credit op Toolkit Nederlands2 moet de student een voldoende halen op het hele opleidingsonderdeel (som van Schrijven + Spreken). Bij een onvoldoende wordt de student vrijgesteld naar 2de zit voor de component waarvoor hij de helft of meer van de punten behaalde.
Evaluatiecriteria spelling --- Fouten tegen de vervoegingen beschouwen we als 'zware overtredingen'. Er worden op het examen (= op alle examenonderdelen van het opleidingsonderdeel Nederlands 2) 2 punten op 20 afgetrokken per werkwoords-fout ! Voor regelfouten trekken we 1 punt op 20 af.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00Spreken heeft 50% van het cijfer van Toolkit Nederlands 2. Permanente evaluatie(100%) van spreken in standaardtaal op basis van mondelinge testen en oefenzinnen. Voor de gewichtsverdeling van de taken/tests, zie digitaal infokanaal, eind september 2018.
Aanwezigheid in de les / gastles is verplicht.
Een student kan vrijgesteld worden voor tweede zit voor het luik "Spreken" als hij een voldoende haalde voor dat luik.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets10,00Nederlands schrijven staat op 50% van het cijfer voor het opleidingsonderdeel Toolkit Nederlands2.
10% van Schrijven staat op het examenonderdeel 'Woordenschat' (zie verplichte lectuur)
Voor een credit moet de student een voldoende halen op het hele opleidingsonderdeel (som van Schrijven + Spreken). Bij een onvoldoende wordt de student vrijgesteld naar 2de zit voor de component waarvoor hij de helft of meer van de punten behaalde.
Evaluatiecriteria spelling --- Fouten tegen de vervoegingen beschouwen we als 'zware overtredingen'. Er worden op het examen (= op alle examenonderdelen van het opleidingsonderdeel Toolkit Nederlands 2) 2 punten op 20 afgetrokken per werkwoordsfout ! Voor regelfouten trekken we 1 punt op 20 af.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on50,00Spreken: inleestest op basis van de behandelde uitspraakregels en -vaardigheden uit de oefenzinnen en -teksten van de verplichte lectuur in de loop van het jaar. Een reeks sessies bij een logopedist of een dictietrainer wordt zeer sterk aanbevolen om de slaagkansen te vergroten.
Toolkit Nederlands 2 bestaat uit twee delen van 50%, spreken en schrijven. De punten van het deelexamen waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.
Naar een volgend academiejaar zijn er geen overdrachten van punten.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on40,00Schrijven staat op 50% van het cijfer voor het opleidingsonderdeel Toolkit Nederlands2.
40% staat op het examenonderdeel 'Correct formuleren' (= aanwijzen, verklaren en verbeteren van constructiefouten)
Voor een credit moet de student een voldoende halen op het hele opleidingsonderdeel (som van Schrijven + Spreken). Bij een onvoldoende wordt de student vrijgesteld naar 2de zit voor de component waarvoor hij de helft of meer van de punten behaalde.
Evaluatiecriteria spelling --- Fouten tegen de vervoegingen beschouwen we als 'zware overtredingen'. Er worden op het examen (= op alle examenonderdelen van het opleidingsonderdeel Nederlands 2) 2 punten op 20 afgetrokken per werkwoordsfout ! Voor regelfouten trekken we 1 punt op 20 af.