Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
senior class Radio29741/1605/1819/1/38
Studiegids

senior class Radio

29741/1605/1819/1/38
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Radio
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vanderhaeghen Wilfried
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor junior class Radio EN geslaagd of getolereerd voor junior class Televisie EN geslaagd of getolereerd voor junior class Geschreven media EN geslaagd of getolereerd voor junior class Online EN simultaan te volgen met Stemtraining EN simultaan te volgen met Mediaskills intermediate.

Korte omschrijving

Je leert teksten in spreektaal schrijven voor woorditems zoals presentatie, nieuws (met quotes), agenda en een dagklapper. Je leert ook een vox pop maken. En je leert intro's schrijven voor verschillende woorditems. Die woorditems breng je daarna in vlekkeloos Nederlands in de praktijk tijdens een aantal radio-uitzendingen die je in kleine redactiegroepen produceert op de campusradio. Een externe deskundige geeft je praktische tips. En je maakt producten voor externe opdrachtgevers (onder voorbehoud). Tijdens de eerste contacturen worden voorbeelden besproken, later worden de gemaakte radio-uitzendingen per team geëvalueerd.

Wekelijks maak je met je redactie een thema-uitzending van 60 minuten rond actualiteit. Je verwoordt je onderwerp, aangepast aan het medium radio en aangepast aan je doelgroep. Je presenteert de uitzending live op de campusradio. In je uitzending breng je nieuws met quotes, je monteert vox pops en informatieve en eventueel sfeerreportages, je interviewt een deskundige in de studio en / of telefonisch en je eindigt de uitzending met een commentaarstuk. Dat alles natuurlijk in correct Nederlands. En op regelmatige basis maak je korte actua- en eventueel sfeerreportages en vox pops. En je krijgt daarbij extra coaching door Catherine Lekime, eindredacteur van Generation M bij MNM. Zoals in de andere keuzetrajecten leer je een rijke én functionele taal hanteren. Heldere synthesevaardigheid, onder tijdsdruk, is een conditio sine qua non.

OLR-Leerdoelen (lijst)

CREËREN van BEELD & GELUID
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
Je kunt de juiste taal hanteren bij de aanmaak van intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop.
Je kunt intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop op de juiste manier inspreken tijdens een radio-uitzending.
Je kunt researchen voor een interview en dat afnemen op verplaatsing voor een informatieve actua- of sfeerreportage met achtergrondgeluiden voor radio.
Je kunt researchen voor een interview over actualiteit, daarvoor een scenario uitschrijven en het interview live afnemen in de radiostudio.
Je kunt researchen voor een telefonisch interview over actualiteit, dat afnemen en monteren.
Je kunt researchen voor, uitschrijven en live brengen van de presentatie van een radioprogramma.
CREËREN van TEKST
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
Je kunt de juiste taal hanteren bij de aanmaak van intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop.
Je kunt informatie verzamelen, selecteren en bewerken voor de aanmaak van intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop.
Je kunt researchen voor, uitschrijven en live brengen van de presentatie van een radioprogramma.
Je kunt schrijven voor radio.
ORGANISEREN
Je kunt researchen voor een interview en dat afnemen op verplaatsing voor een informatieve actua- of sfeerreportage met achtergrondgeluiden voor radio.
Je kunt researchen voor een telefonisch interview over actualiteit, dat afnemen en monteren.
PROFESSIONALISEREN
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
Je kunt de juiste taal hanteren bij de aanmaak van intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop.
Je kunt informatie verzamelen, selecteren en bewerken voor de aanmaak van intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop.
Je kunt intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop op de juiste manier inspreken tijdens een radio-uitzending.
Je kunt researchen voor een interview en dat afnemen op verplaatsing voor een informatieve actua- of sfeerreportage met achtergrondgeluiden voor radio.
Je kunt researchen voor een interview over actualiteit, daarvoor een scenario uitschrijven en het interview live afnemen in de radiostudio.
Je kunt researchen voor een telefonisch interview over actualiteit, dat afnemen en monteren.
Je kunt researchen voor, uitschrijven en live brengen van de presentatie van een radioprogramma.
Je kunt schrijven voor radio.
Je kunt zelfstandig in de radiostudio werken.
REFLECTEREN op ACTUALITEIT
Je kunt researchen voor een telefonisch interview over actualiteit, dat afnemen en monteren.
SAMENWERKEN
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
Je kunt de juiste taal hanteren bij de aanmaak van intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop.
Je kunt informatie verzamelen, selecteren en bewerken voor de aanmaak van intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop.
Je kunt intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop op de juiste manier inspreken tijdens een radio-uitzending.
Je kunt researchen voor een interview over actualiteit, daarvoor een scenario uitschrijven en het interview live afnemen in de radiostudio.
SELECTEREN van nieuws
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
VERZAMELEN van informatie
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
Je kunt informatie verzamelen, selecteren en bewerken voor de aanmaak van intro's, nieuws, agenda, dagklapper, presentatie en vox pop.
Je kunt researchen voor een interview en dat afnemen op verplaatsing voor een informatieve actua- of sfeerreportage met achtergrondgeluiden voor radio.
Je kunt researchen voor een interview over actualiteit, daarvoor een scenario uitschrijven en het interview live afnemen in de radiostudio.
Je kunt researchen voor een telefonisch interview over actualiteit, dat afnemen en monteren.
Je kunt researchen voor, uitschrijven en live brengen van de presentatie van een radioprogramma.
Je kunt schrijven voor radio.

Leerinhoud

  • Opbouw van een een intro, een nieuwsbericht (met opgenomen quotes), een agenda, een dagklapper, een vox pop en presentatie voor radio.
  • Uitschrijven van een intro, een nieuwsbericht (met opgenomen quotes), een agenda, een dagklapper, een vox pop en presentatie voor radio.
  • Opname van quotes en verwerking in een nieuwsbulletin
  • Inspreken van een intro, een nieuwsbulletin met quotes, een agenda, een dagklapper, een vox pop en presentatie tijdens een radio-uitzending.
  • Woordkeuze, zinsbouw, volgorde van informatie voor radio.
  • Correct, vlot en natuurlijk spreken voor radio.
  • Schrijven van teksten voor presentatie voor radio.
  • Afnemen van studio-interview op radio.
  • Afnemen van telefonisch interview
  • Schrijven van commentaarstuk voor radio.
  • Actua- en eventueel sfeerreportage: opbouw, uitwerking en montage.
  • Schrijven van intro (en outro) voor reportage.

Studiematerialen (lijst)

Schrijven voor radio en tvVerplicht
  • Auteur: Patrick pelgrims
Stijlboek de StandaardVerplicht€ 25,00
  • Auteur: LUDO PERMENTIER

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • P. Pelgrims. Schrijven voor radio en tv. Uitgeverij Lannoo. Tielt, 2012
  • L. Permentier. Stijlboek. Roularta Books. Roeselare, 2003
  • voorbeeldmateriaal lector
  • Optioneel: klink klaar van Bernadette Timmermans


Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen44,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen100,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)100,00opdrachtgebonden evaluaties
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00Aan het begin van de tweede zittijd lever je de opdrachten in die je hebt gekregen van je lector voor senior class Radio.