Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
senior class Televisie29742/1605/1819/1/72
Studiegids

senior class Televisie

29742/1605/1819/1/72
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Televisie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Doninck Jo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 41,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor junior class Radio EN geslaagd of getolereerd voor junior class Televisie EN geslaagd of getolereerd voor junior class Geschreven media EN geslaagd of getolereerd voor junior class Online EN simultaan te volgen met Stemtraining EN simultaan te volgen met Mediaskills intermediate.

Korte omschrijving

Je verwoordt, filmt en monteert je onderwerp, aangepast aan het medium televisie en aangepast aan je doelgroep. In mooi gesproken Nederlands breng je een reportage, interviews en een portret. Je leert hoe je tekst en je beelden één geheel vormen. Zoals in de andere keuzetrajecten, leer je een rijke én functionele taal hanteren. Heldere synthesevaardigheid, tegen de druk van de tijd, is een conditio sine qua non.
Je oefent ook specifiek op de structuur en schrijfstijl van een debatverslag, puur schriftelijk
Je werkt ook mee aan stukken voor Flash, de campustelevisie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

CREËREN van BEELD & GELUID
je schrijft teksten die goed kunnen ingelezen worden
je doet zelf al een vrij complexe montage
je hanteert al vrij vlot de relatie tekst-beeld
Je kan onder een bepaalde tijdsdruk televisieverhalen maken met de juiste invalshoek en focus, correcte structuur, beeldtaal en moedertaal
je kiest uit interviews de juiste quotes voor je verhaal
je maakt de opgelegde taak volledig zelfstandig
je maakt zeer vlot nieuwsberichten met quote
je maakt zelf beelden , zodat ze passen bij het verhaal
je past de quotes perfect in de structuur van je verhaal
Je spreekt je teksten in behoorlijke standaardtaal uit
CREËREN van TEKST
je schrijft teksten die goed kunnen ingelezen worden
je gebruikt de juiste taal en opbouw voor eenvoudige (portret)reportages voor televisie en af en toe in een online-context
je hanteert al vrij vlot de relatie tekst-beeld
Je kan onder een bepaalde tijdsdruk televisieverhalen maken met de juiste invalshoek en focus, correcte structuur, beeldtaal en moedertaal
je maakt de opgelegde taak volledig zelfstandig
je maakt zeer vlot nieuwsberichten met quote
je past de quotes perfect in de structuur van je verhaal
je voorziet je reportages van een geslaagde intro
ORGANISEREN
je doet zelf al een vrij complexe montage
Je kan onder een bepaalde tijdsdruk televisieverhalen maken met de juiste invalshoek en focus, correcte structuur, beeldtaal en moedertaal
je maakt zeer vlot nieuwsberichten met quote
je maakt zelf beelden , zodat ze passen bij het verhaal
PROFESSIONALISEREN
je schrijft teksten die goed kunnen ingelezen worden
je doet zelf al een vrij complexe montage
je gebruikt de juiste taal en opbouw voor eenvoudige (portret)reportages voor televisie en af en toe in een online-context
je hanteert al vrij vlot de relatie tekst-beeld
Je kan onder een bepaalde tijdsdruk televisieverhalen maken met de juiste invalshoek en focus, correcte structuur, beeldtaal en moedertaal
je kiest uit interviews de juiste quotes voor je verhaal
je maakt de opgelegde taak volledig zelfstandig
je maakt zeer vlot nieuwsberichten met quote
je maakt zelf beelden , zodat ze passen bij het verhaal
je past de quotes perfect in de structuur van je verhaal
Je spreekt je teksten in behoorlijke standaardtaal uit
je voorziet je reportages van een geslaagde intro
SELECTEREN van nieuws
Je kan onder een bepaalde tijdsdruk televisieverhalen maken met de juiste invalshoek en focus, correcte structuur, beeldtaal en moedertaal

Leerinhoud

  • vervolmaking van de nieuwsberichten+quote 
  • leren vlotte verhalen vertellen voor teevee (how to story)
  • opbouw van(portret) reportages voor televisie
  • analyse van (portret)reportages van studenten en van professionele redacties
  • human-interestinterviewtechniek in a nutshell
  • de functie en effect van beelden voor een journalistiek nieuwsbericht en (portret)reportage (de keuze, beeldgrootte, camerabewegingen: tilt en pan, camerahoek, ritme montage, achtergrond, geluid)
  • juist gekozen én uitzendbare quotes produceren
  • de complexiteitsgraad van de taken is "relatief complex"
  • eventueel kleine werkstukken voor derden (bv. Just Dance) of werkstukken voor campustelevisie
  • sfeerverslagtechniek en storytelling
  • taalbeheersing: zelfstudie taalmails (zie N-schijf en digitaal abonnement Taalmail)
  • tekstoefening op basis van debatverslagen: opbouw en tv-taal
  • Samenhang beeld en tekst voor teevee
  • functionele keuze van beelden, beeldgrootte, camerabewegingen, camerastandpunten, geluid, quotes en montagevertelprincipes voor zover ze dus een onderdeel zijn van het redactionele verhaal
  •  gepaste geschreven intro bij een eventuele online-voorstelling van je beeldproduct indien nodig

Studiematerialen (lijst)

How to story. Storytelling voor JournalistenVerplicht
  • Auteur: Tim Verheyden, Tom Runes

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Verplichte lectuur: T.Verheyden, T.Rumes en A.Fluit. How to story. Storytelling voor journalisten. Uitgeverij LannoCampus,2014
  • opnames uit teeveejournaals en werkstukken van studenten uit vorige jaren
  • Taalmail: basisdocument op N-schijf én digitaal  abonnement vanaf  30 september 2018
  • journalistieke werkstukken van professionele zenders

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen26,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)100,00100% permanente evaluatie. Voor de gewichtsverdeling van de taken/testen, zie digitaal communicatiekanaal, eind september 2018
Aanwezigheid in de les is verplicht.
- Een student die ongewettigd afwezig is, verliest – iedere keer – 2 punten in de eindbeoordeling (op 20) van het opleidingsonderdeel.
- Een student is tijdig aanwezig. Behoudens heirkracht, wordt een student die laattijdig is, niet meer tot de les/de masterclass toegelaten en wordt hij beschouwd als ongewettigd afwezig.
Voor journalisten is een deadline een absoluut gegeven.
- een student die de deadline niet haalt, verliest 2 punten (op 20) in de beoordeling van die taak. Telkens wanneer dat zich herhaalt – die student haalt een volgende deadline opnieuw niet – verliest hij bij die taak telkens 1 punt meer. (-3 punten, -4 punten, …)

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00De student doet een herexamen van die onderdelen waarop hij onvoldoende had. De
deadline voor de werkstukken is de eerste dag van de herexamens.