Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Zorg voor ontwikkeling 27278/1612/1819/1/25
Studiegids

Zorg voor ontwikkeling 2

7278/1612/1819/1/25
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Koelman Astrid
Andere co-titularis(sen): Taets An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
Legt in eigen woorden uit wat een veilig milieu voor jonge kinderen kenmerkt
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Legt verticale en horizontale samenhang in de ontwikkeling van baby tot jong lagere schoolkind uit en illustreert met voorbeelden
linkt de verschillende ontwikkelingsprocessen van peuter, kleuter en beginnend lagere schoolkind aan de alledaagse klaspraktijk aan de hand van casusmateriaal.
linkt primitieve reflexen aan bijbehorende motorische belemmeringen
verwoordt hoe een baby, peuter, kleuter en beginnend lagere schoolkind zich ontwikkelen op de verschillende domeinen.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Legt uit wat psychomotoriek betekent
stelt een oefenaanbod op dat past bij de opgegeven ontwikkeling van de kinderen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
legt de ontwikkelingstheorieën van Piaget en Vygotski uit aan de hand van voorbeelden.
Legt uit wat het doel is van het stimuleren van de psychomotorische ontwikkeling bij jonge kinderen
past concepten uit de theorieën van Piaget en Vygotski toe op casusmateriaal.
Werkt een psychomotoriekles didactisch verantwoord uit

Leerinhoud

- Bewegen
* Oefenstof kunnen sorteren i.f.v. LP/TP/RP => beginnend vakoverschrijdend werken.
* Inzicht verwerven in de motorische en lichamelijke ontwikkeling van het kind.
* Stimuleren van verschillende psychomotorische aspecten 

- Ontwikkelingspsychologie (van baby t.e.m. 8 jaar) op 4 domeinen: lichamelijk-motorisch, cognitief, sociaal-emotioneel en taal.


Studiematerialen (lijst)

Cursus Zorg voor ontwikkelingVerplicht€ 4,10
StudiewijzerVerplicht
Handboek Groot worden. De ontwikkeling van baby tot adolescent..Verplicht€ 27,99
  • Auteur: K. Struyven
speelkriebelsAanbevolen€ 33,00
  • Auteur: Florquin Veerle en Bertrands Els

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets100,00schriftelijk examen 120' (digitaal)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk examen 120' (digtiaal)