Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Onderwijzen 15803/1612/1819/1/24
Studiegids

Onderwijzen 1

5803/1612/1819/1/24
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Leuven Wendy
Andere co-titularis(sen): Robert Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
beschrijft in eigen woorden het didactisch model
geeft voorbeelden van hoe didactische principes in de kleuterklas vorm krijgen
karakteriseert de algemene en de specifieke beginsituatie
maakt aan de hand van voorbeelden duidelijk wat een rijke leeromgeving is
verwoordt de betekenis van de concepten welbevinden en betrokkenheid en het belang van deze procesindicatoren voor de ontwikkeling van het kind
Leerbevordering: doelgericht werken
benoemt in eigen woorden het belang van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen en de krachtlijnen van het leerplan GO! en OVSG binnen het huidige onderwijssysteem.
linkt een activiteit aan ontwikkelingsgebied en domein
selecteert en formuleert (leerplan)doelstellingen vertrekkende vanuit de beginsituatie volgens de vooropgestelde richtlijnen a.d.h.v het leerplan van GO! en OVSG
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
selecteert uit een beperkt aanbod van werkvormen de geschikte werkvorm

Leerinhoud

Tijdens de lessen komen volgende onderwerpen aan bod:

- didactisch model/didactische principes
- beginsituatie: algemeen en specifiek
- doelen: ontwikkelingsdoelen, leerplandoelen, concrete doelen
- didactische werkvormen
- hoekenwerk binnen een rijke leeromgeving
- betrokkenheid en welbevinden

Studiematerialen (lijst)

Cursus Onderwijzen 1Verplicht
  • Auteur: Robert, N., Van Leuven, W.
StudiewijzerVerplicht
Handboek Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijsVerplicht€ 29,00
  • Auteur: Laevers, F
Handboek Doelenboek voor de kleuterschool: BrusselAanbevolen€ 11,00
  • Auteur: OVSG VZW
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00
http://onderwijs.vlaanderen.be/leerplannenVerplicht
Leerplan OVSG te raadplegen op http://schoolweb.ovsg.be/ovsgVerplicht€ 5,00
Leerplannen GO!: http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/leerplannen/leerplannen-baoVerplicht
Ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor het gewoon basisonderwijs - http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/ontwikkelingsdoelen-en-eindtermen-voor-het-gewoon-basisonderwijs-informatie-voor-de-onderwijspraktijkVerplicht
  • Auteur: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Ontwikkelingsdoelen voor kleuters: http://eindtermen.vlaanderen.be/basisonderwijs/index.htmVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets95,00digitaal examen 150'
Semester 1Kennistoets5,00Voorleggen van 30 tussendoortjes geordend per leeftijdsgroep
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00digitaal examen 150'