Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Begeleide beroepspraktijk 1 - 29148/1612/1819/1/70
Studiegids

Begeleide beroepspraktijk 1 - 2

9148/1612/1819/1/70
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs als Begeleide beroepspraktijk 1 - 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Geeraerts Annelies
Andere co-titularis(sen): Correwyn Annemieke, Havermans Inge, Hegge Miet, Jacobs Ludwig, Landuyt Ingeborg, Robert Nathan, Taets An, Timmermans Annie, Verlinden Maya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 270,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Leerkracht in ontwikkeling 1 OF geslaagd voor Leerkracht in ontwikkeling 1) EN (simultaan te volgen met Leerkracht in ontwikkeling 2 OF geslaagd voor Leerkracht in ontwikkeling 2).

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
observeert de administratieve verplichtingen van de leerkracht en informeert zich over het doel ervan
ondersteunt de mentor in de uitvoering van de dagelijkse verzorgingstaken
overlegt, onder begeleiding van de stagebegeleider, met de medestudent en de mentor om zo een taakverdeling af te spreken en na te leven
Schrijft en spreekt met alle betrokkenen in Standaardnederlands
Interactie: de klas managen
hanteert een correcte timing bij het voorbereiden van activiteiten
houdt rekening met de veiligheid van de kleuters bij het voorbereiden en uitvoeren van activiteiten
kiest in overleg met de mentor geschikte werk- en groeperingsvormen 
maakt spontaan gebruik van tussendoortjes
voert de didactische werkvormen correct uit
Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt beeldtaal bij het formuleren van opdrachten
vertelt of leest een thuis voorbereid verhaal /onthaal expressief 
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
reageert op de inbreng van kleuters en communiceert met de kleuters vanuit hun leef- en belevingswereld 
stimuleert gewenst gedrag
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
achterhaalt de individuele kindkenmerken van de BBP klasgroep met behulp van een vragenlijst en gerichte opdrachten
achterhaalt de specifieke beginsituatie per activiteit
Leerbevordering: doelgericht werken
formuleert operationele lesdoelen rekening houdende met de beginsituatie van de kls
hanteert het juiste leerplan bij het kiezen van leerdoelen en stemt de activiteiten af op de gekozen leerplandoelen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
gaat actief op zoek naar geschikt didactisch materiaal
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
experimenteert met materialen en werkvormen en ervaart zo hoe een stimulerende omgeving kleuters aanzet tot een onderzoekende houding 
hanteert de juiste domeinspecifieke kennis en vaardigheid bij het voorbereiden en uitvoeren van de activiteiten
kleedt de hoeken en de klas origineel aan zodat deze de sfeer van het thema uitstraalt
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
gaat actief op zoek naar bronnen om de eigen deskundigheid te bevorderen 
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
houdt rekening met de feedback van mentor en lector.
toont in zijn reflecties en tijdens gesprekken dat hij er zich van bewust is dat verschillende opties en standpunten tot verschillende gevolgen leiden zonder daarom altijd juist of fout te zijn
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
de gevraagde adminsitratie voldoet aan alle vooropgestelde criteria en is aanwezig in de stagemap
leeft een opgegeven planning en deadline na
maakt voorbereidingen die beantwoorden aan de vooropgestelde criteria
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
is op een natuurlijke manier vriendelijk en beleefd en kleedt zich gepast

Leerinhoud

Dit is je eerste contact met de kleuterklas. Je verzamelt gegevens inzake de algemene en specifieke beginsituatie en voert in semester één al een aantal didactisch-pedagogische opdrachten uit. In semester 2 leer je stap voor stap een rode draad uitwerken, activiteiten voorbereiden, het opstellen van een streefwoordenlijst, het schrijven van lesvoorbereidingen en het organiseren en begeleiden van een activiteit. Tijdens een twee weken durende duo-stage organiseer je meerdere activiteiten. 

Studiematerialen (lijst)

Cursus Lesvoorbereidende dagenVerplicht€ 1,70
Cursus Onderwijzen 1Verplicht€ 2,50
  • Auteur: Robert, N., Van Leuven, W.
Cursus Onderwijzen 2Verplicht€ 1,55
  • Auteur: Robert N., Van Leuven W.
Cursus Stagehandleiding en stagefiche BBP 1+2Verplicht€ 5,00
  • Auteur: A. Geeraerts
StudiewijzerVerplicht
Didactisch materiaalVerplicht€ 10,00
Handboek Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijsVerplicht€ 29,00
  • Auteur: Laevers, Depondt
Handboek Groei-en leerlijnen in de kleuterschool, een praktijkboek voor variatie en gradatieVerplicht€ 59,50
  • Auteur: Boone M.
Leerplannen GO! (http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/basisonderwijs/leerplannen-basisonderwijs)Verplicht
  • Auteur: www.gemeenschapsonderwijs.be
Leerplannen OVSGVerplicht
  • Auteur: www.ovsg.be
OntwikkelingsdoelenVerplicht
  • Auteur: www.ond.vlaanderen.be

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Fotokopiëen, outprints, internet, plastificeren prenten, teken- en knutselmateriaal, aanvullend didactisch mateiaal t.w. v. 10 euro

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage270,00 uren
  • Omschrijving: Participatieve observatiestage + deelname lesvoorbereidende week + uitvoerende stage

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,00