Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Communiceren 25806/1612/1819/1/29
Studiegids

Communiceren 2

5806/1612/1819/1/29
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Havermans Inge
Andere co-titularis(sen): Jacobs Ludwig, Landuyt Ingeborg
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 160,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie inspirerend coachen
kan de gesprekstechnieken ik-boodschap en actief luisteren uitleggen en linken aan voorbeelden
Interactie: constructief samenwerken
kan basisprincipes van een kringgesprek opsommen, uitleggen en linken aan voorbeelden
Interactie: taal ontwikkelen
kan basistheorieën in functie van praten met jonge kinderen uitleggen en linken aan voorbeelden
kan de principes van de woordenschatdidactiek uitleggen en illustreren
Kan vertellen hoe het taalverwervingsproces bij kinderen verloopt.
Leidt het taalniveau van een kleuter af uit de analyse van taaluitingen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
kan het communicatiemodel en de vijf axioma's van communicatie uitleggen en linken aan voorbeelden
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Herkent en benoemt verschillende illustratiestijlen en -technieken
legt beeldende technieken, bouwstenen of hulpmiddelen uit, en kan voorbeelden geven ifv mogelijke activiteiten
legt de principes van de dramadidactiek uit
verklaart en illustreert de onderdelen van het muzisch schema en legt onderlinge verbanden uit.
Leerbevordering: doelgericht werken
formuleert lesdoelen bij verhalen en prentenboeken
geeft een overzicht van een lesopbouw van een muzische beeldactiviteit, en kan hiervan delen uitwerken obv bepaalde opgelegde criteria (bvb. prikkel, bouwsteen, techniek, leeftijd, doel… ).
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
selecteert verhalen en prentenboeken in functie van lesdoelen en doelgroep.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
koppelt verschillende muzikale spelvormen aan de leeftijd van de kleuters.
ontwikkelt eenvoudige drama-activiteiten
Past (muzikale) improvisatietechnieken toe op kleuterniveau
past verschillende muzikale spelvormen i.v.m. improviseren op kleuterniveau toe
werkt een activiteit rond een prentenboek of verhaal gestructureerd uit

Leerinhoud

Cluster Communiceren met kleuters
Taal:
- Prentenboeken: kenmerken, illustratiestijlen en -technieken
- Prentenboeken en verhalen in de klas: didactiek
- Woordenschatdidactiek
- Taalverwerving bij kleuters

Psychologie:
- Het communicatiemodel
- 5 axioma's van communicatie
- Gesprekstechnieken (ik-boodschap en actief luisteren)
- Basisinzichten i.v.m. communiceren met jonge kinderen
- Een kringgesprek voeren (basis)

Cluster Muzisch communiceren met kleuters
Drama:
- Didactiek drama-activiteiten met kleuters

Muziek:
- Spelvormen bij kleuterliederen
- Communiceren met muziek


Beeld:
- Visies op beeldonderwijs: uitdieping
- Leren in functie van beeldaspecten en technieken (materiaal en gereedschap) / zich beeldend uiten

Muzisch werken:
- Muzisch theoretisch kader

Studiematerialen (lijst)

Cursus Communiceren 2Verplicht€ 1,10
StudiewijzerVerplicht
Handboek Groei-en leerlijnen in de kleuterschool, een praktijkboek voor variatie en gradatieVerplicht€ 59,50
  • Auteur: Boone M.
Handboek Klein ApplausVerplicht€ 14,00
  • Auteur: Crul, Nevejans en Spaepen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen122,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets30,00mondeling 15'/student (taal - drama)
Semester 2Kennistoets37,00Schriftelijk digitaal examen. 90 minuten (psycho - mw beeld)
Semester 2Vaardigheidstoets hands off23,00taak taalverwerving 2,5/20 en taak drama 2/20
Semester 2Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)10,00Muziek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00mondeling 15'/student (taal - drama)
Tweede examenperiodeKennistoets37,00Schriftelijk digitaal examen. 90 minuten (psycho - mw beeld)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off23,00taak taalverwerving 2,5/20 en taak drama 2/20
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)10,00Muziek

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor dit deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor dit deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.