Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Communiceren 15800/1612/1819/1/19
Studiegids

Communiceren 1

5800/1612/1819/1/19
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Landuyt Ingeborg
Andere co-titularis(sen): Havermans Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Bewijst een groei in de eigen literaire competentie door een overzicht te geven van een gevarieerd aantal recente teksten voor kleuters die hij verkende (en andere acties die hij ondernam).
Kan de functies van literatuur en kenmerken van verschillende soorten gedichten en verhalen benoemen, uitleggen en illustreren.
kan de theorieën over visies mbt beeldonderwijs en over creativiteit uitleggen en linken aan voorbeelden.
kan het muzische schema uitleggen
Kan uitleggen wat literaire competentie inhoudt en hoe deze bevorderd kan worden op eigen niveau en kleuterniveau.
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
kan leeftijdsgebonden kenmerken opsommen en uitleggen ifv beeldend werken
Leerbevordering: doelgericht werken
Formuleert (in functie van een bepaalde doelgroep) lesdoelen die aansluiten bij de kenmerken van gedichten en/of selecteert gedichten die geschikt zijn om bepaalde talige of muzische lesdoelen te bereiken
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Analyseert verhalen en gedichten en leidt uit de achterhaalde kenmerken ook de kwaliteit ervan af
kan begrippen uitleggen m.b.t. de leerlijnen mv beeld
Selecteert een gevarieerd aantal kwaliteitsvolle gedichten voor kleuters uit verschillende recente bronnen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Ontwikkelt lesideeën bij gedichten om bovenstaande lesdoelen (= Talige/muzische lesdoelen die aansluiten bij de kenmerken van gedichten) te bereiken.

Leerinhoud

Taal:
- Wat is literatuur? / Literaire competentie 
- Verhalen en prentenboeken:  aanbod en genres verkennen; analyseren en beoordelen; selecteren i.f.v. doelgroep en doelen.
- Poëzie: aanbod en genres verkennen; analyseren en beoordelen; selecteren i.f.v. doelen en doelgroep; didactiek

Beeld:
- Didactische principes beeld
- Creëren en beschouwen
- Ontwikkeling beeldend werken
- Opvattingen binnen beeldonderwijs
- Creativiteit
- Inleiding tot het muzische schema



Studiematerialen (lijst)

Cursus Communiceren 1Verplicht€ 5,55
StudiewijzerVerplicht
Handboek Leesbeesten en boekenfeestenVerplicht€ 29,95
  • Auteur: Van Coillie Jan

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Practicum en/of oefeningen3,00 uren
  • Omschrijving: Excursie: auteurslezing in bibliotheek Permeke
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren
  • Omschrijving: Hierbij hoort een individueel bezoek aan de boekenbeurs in het kader van de opdracht ‘Literaire competentie’ - bijbehorende kosten zijn voor rekening van de student.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets47,00schriftelijk examen 90'
Semester 1Kennistoets33,00digitaal examen 60'
Semester 1Vaardigheidstoets hands off20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets47,00schriftelijk examen 90'
Tweede examenperiodeKennistoets33,00digitaal examen 60'
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00

Toetsing (tekst)