Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Ontwikkelingsroute 3 - 410515/1612/1819/1/85
Studiegids

Ontwikkelingsroute 3 - 4

10515/1612/1819/1/85
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Landuyt Ingeborg
Andere co-titularis(sen): Dieltiens Merel, Jacobs Ludwig
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 100,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen 'ontwikkelingsroute 1-2'.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Kan gebruik maken van goede bronnen om zijn resultaat tot een hoger niveau te brengen (beeld).
Interactie: taal ontwikkelen
Kan filosofische vragen herkennen en stellen (taal).
Maakt een gespreksplan om een filosofisch gesprek voor te bereiden met relevant geselecteerde materialen als prikkel (taal).
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Neemt actief deel aan een filosofisch gesprek (taal).
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Experimenteert met aangeleerde dramavaardigheden om een personage en verhaal vorm te geven tijdens het creatief en expressief vertellen (drama).
kan moeilijke kleuterliederen muzikaal verantwoord op de sopraanblokfluit spelen (muziek).
kan moeilijke kleuterliederen muzikaal verantwoord zingen (muziek).
Kan, geïnspireerd door kunstwerken, techniekenboeken en materialen, tot creatieve beeldende experimenteerwerken komen in functie van beeldende bouwstenen en technieken (beeld).
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Presenteert een groepsproject waaruit blijkt dat hij de STEAM-principes kan toepassen (STEAM).

Leerinhoud

MV Beeld:
-Vertrekt van bronnenonderzoek i.f.v. hulpmiddelen, technieken en bouwstenen.
-Legt een map aan met vernieuwende en creatieve beeldende (experimenteer)werken om zijn eigen deskundigheid i.v.m. inspiratiebronnen, materialen en hulpmiddelen, bouwstenen en werkvormen (technieken) te verbreden.

MV Muziek:
- Verdieping melodisch muziekinstrument en zang (kleuterliederen)
- Werken met geluiden en muziekfragmenten (muziekstukjes beluisteren)
- Ritmiek in groep leren leiden en ritmiekles met materiaal

MV drama:
- verdieping van de eigen dramavaardigheden in functie van het creëren en brengen van personages en het vormgeven van verhalen

Taal - Filosoferen met kleuters
- We onderzoeken wat een filosofische vraag is en voeren eenvoudige filosofische gesprekken. Daarbij verkennen we materialen en technieken die ook bij kleuters gebruikt kunnen worden.  


De studenten nemen ook deel aan het STEAM-project (= Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics): Ze nemen deel aan workshops die gegeven worden door internationale docenten en ontwikkelen in groep een Steam-hoekenwerkactiviteit.

Studiematerialen (lijst)

BlokfluitVerplicht€ 10,00
Cursus Ontwikkelingsroute 3 - 4 muziekVerplicht€ 7,00
Cursus Ontwikkelingsroute 3 - 4 taalVerplicht€ 1,00
StudiewijzerVerplicht
Studiewijzer OntwikkelingsrouteVerplicht
  • Auteur: Landuyt, Ingeborg; Havermans, Inge; Jacobs, Ludwig
Materiaal en gereedschap voor muzische vorming beeldVerplicht€ 20,00
Handboek Kleuterwijs: liedbundel voor kinderen van 3-7 jaarVerplicht€ 27,50
  • Auteur: Haverkort F, van der Lei R, Noordam L

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
  • Omschrijving: - uitstap Canon Cultuurdag
    - project international days of art education (kosten voor rekening van de student, prijzen kunnen variëren in functie van de groepssamenstelling)
Vormen van groepsleren18,00 uren
  • Omschrijving: Project STEAM (50 EUR, kosten voor rekening van de student, prijzen kunnen variëren in functie van de groepssamenstelling) (18 uren)
Werktijd buiten de contacturen39,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)100,00

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor dit deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor dit deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.