Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Onderwijzen 37272/1612/1819/1/15
Studiegids

Onderwijzen 3

7272/1612/1819/1/15
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Koelman Astrid
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 93,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van de opleidingsonderdelen 'Onderwijzen1' en 'Onderwijzen 2'

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
Legt uit en illustreert met voorbeelden wat goed klasmanagement inhoudt
Licht de vijf pijlers van Patterson en hun toepassing in de klaspraktijk toe
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Analyseert welke hulpmiddelen kunnen worden ingezet bij een opgegeven specifieke keuzeprobleemsituatie
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Benoemt, vertrekkend vanuit aangeboden activiteiten, differentiatiemogelijkheden
Selecteert de gepaste didactische werkvorm bij een activiteit
Verantwoord bij opgegeven hoekenwerk of contractwerk of het aan de gekende principes ervan voldoet
Verwoordt de principes van contractwerk

Leerinhoud

Binnen onderwijzen 3 staat klassenmanagement centraal. Hiermee bedoelen we de deskundigheid van de leraar om de leer- en onderwijsactiviteiten zo te organiseren, dat de voorwaarden vervuld zijn om de beoogde doelen bij de kleuters te realiseren. Daarom wordt nader ingegaan op een aantal belangrijke factoren die de organisatie van het klasgebeuren beïnvloeden en op interventies die de leraar kan gebruiken om het management van klassen te optimaliseren.
Verdiepen en uitbreiden van de kennis/vaardigheden rond algemene didactische en psychopedagogische concepten zijn hierbij van belang. De student zal zijn kennis uitdiepen en inzicht verwerven met betrekking tot de lesvoorbereiding, didactische werkvormen, hoekaankleding, hoekverrijking, hoekenwerk, het kiezen van kleuters,  contractwerk en differentiëren.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Onderwijzen 3Verplicht€ 3,35
StudiewijzerVerplicht
Handboek Meer zorg voor kleuters via contractwerkVerplicht€ 19,99
  • Auteur: Fournier M.
Handboek KleuterhoekenboekAanbevolen€ 31,00
  • Auteur: Inge Verbeeck, Karolien Vandevoordt en Heidi De Clercq
Handboek Ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor het gewoon basisonderwijsAanbevolen
  • Auteur: Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming
Handboek Doelenboek voor de kleuterschool: BrusselAanbevolen
  • Auteur: OVSG VZW
Leerplannen GO! (http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/basisonderwijs/leerplannen-basisonderwijs)Aanbevolen
  • Auteur: www.gemeenschapsonderwijs.be

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets70,00schriftelijk examen, 90'
Semester 1Vaardigheidstoets hands off30,00schriftelijk examen, 90'
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00schriftelijk examen, 90'
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00schriftelijk examen, 90'