Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Begeleide beroepspraktijk 3 - 47195/1612/1819/1/16
Studiegids

Begeleide beroepspraktijk 3 - 4

7195/1612/1819/1/16
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs als Begeleide beroepspraktijk 3 - 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Geeraerts Annelies
Andere co-titularis(sen): Correwyn Annemieke, Havermans Inge, Jacobs Ludwig, Koelman Astrid, Landuyt Ingeborg, Robert Nathan, Taets An, Timmermans Annie, Verlinden Maya, Willems Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 360,00 uren

Volgtijdelijkheid

(((geslaagd voor Leerkracht in ontwikkeling 1 OF geslaagd voor Sociaal en cultureel traject 1-2) EN geslaagd voor Leerkracht in ontwikkeling 2) OF geslaagd voor Instroommodule semester 2) EN geslaagd voor Ontwikkelingsroute 1 - 2 EN geslaagd voor Verkennen van de wereld 1 EN geslaagd voor Communiceren 1 EN geslaagd voor Spelen 1 EN geslaagd voor Onderwijzen 1 EN geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk 1 - 2 EN geslaagd voor Verkennen van de wereld 2 EN geslaagd voor Communiceren 2 EN geslaagd voor Zorg voor ontwikkeling 2 EN geslaagd voor Muzisch werken 1-2 EN geslaagd voor Onderwijzen 2 EN (simultaan te volgen met Communicatieve vaardigheden 3 OF geslaagd voor Communicatieve vaardigheden 3) EN (simultaan te volgen met Muzisch werken 3-4 OF geslaagd voor Muzisch werken 3-4) EN (simultaan te volgen met Ontwikkelingsroute 3 - 4 OF geslaagd voor Ontwikkelingsroute 3 - 4) EN (simultaan te volgen met Ervaringsgericht leren 3 OF geslaagd voor Ervaringsgericht leren 3) EN (simultaan te volgen met Verkennen van de wereld 3 OF geslaagd voor Verkennen van de wereld 3) EN (simultaan te volgen met Ontluikende geletterdheid 3 OF geslaagd voor Ontluikende geletterdheid 3) EN (simultaan te volgen met Speel goed 3 OF geslaagd voor Speel goed 3 OF simultaan te volgen met Spelen met beeld 3 OF geslaagd voor Spelen met beeld 3) EN (simultaan te volgen met Onderwijzen 3 OF geslaagd voor Onderwijzen 3) EN (simultaan te volgen met Schoolbeleid 4 OF geslaagd voor Schoolbeleid 4) EN (simultaan te volgen met Verkennen van de wereld 4 OF geslaagd voor Verkennen van de wereld 4) EN (simultaan te volgen met Speel goed 4 OF geslaagd voor Speel goed 4 OF simultaan te volgen met Spelen met beweging 4 OF geslaagd voor Spelen met beweging 4) EN (simultaan te volgen met Begeleide beroepspraktijk: op ontdekkingstocht 3 - 4 OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk: op ontdekkingstocht 3 - 4) EN (simultaan te volgen met Onderwijzen 4 OF geslaagd voor Onderwijzen 4).

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen.

Begincompetenties (tekst)

Alle leerdoelen van de opleidingsonderdelen uit de eerste trajectschijf

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
exploreert met ondersteuning van collega's en experten verschillende observatie-instrumenten
neemt de zorgtaken spontaan op
overlegt binnen het team over een taakverdeling en leeft afspraken na
Teamgericht kunnen werken: stelt zich open en collegiaal op
Interactie: de klas managen
heeft een overdachte timing bij het voorbereiden van activiteiten en bewaakt deze tijdens de uitvoering
laat voor de kleuters gelijktijdige en opeenvolgende activiteiten vlot en soepel verlopen en bouwt een kindgericht dagverloop op
past de aangeleerde principes van klasmanagement toe tijdens de stage.
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
leeft een aantal conventies op het gebied van sociale omgang voor en leert ze toepassen
Interactie: taal ontwikkelen
Bereidt gesprekken/vraagstelling voor die (receptief en productief) taal stimuleren en reageert contsructief op het taalgebruik van de kleuter
durft in dialoog gaan met de kleuters
Heeft aandacht voor taalactiverend werken in alle activiteiten
Stelt een functionele streefwoordenlijst op, vult aan tijdens de stage en hanteert deze consequent
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
bereidt werkvormen en vraagstellingen voor die de participatie bevorderen
besteedt bewust aandacht aan het welbevinden van elke kleuter
brengt de activititen op een levendige en expressieve manier
experimenteert met materiaal en werkvormen die kleuters leren nadenken over hun leerproces
interpreteert het gedrag van kleuters binnen leerinhouden en -ervaringen
is spontaan en expressief in alle contacten met de mentor en de kleuters en staat met een open en enthousiaste houding tussen de kls
maakt de kans op betrokkenheid en succesbeleving bij de kleuters zo groot mogelijk door te werken met authentieke en reële situaties die voor de kleuters betekenisvol zijn
ziet in dat kleuters zich gewaardeerd voelen wanneer er rekening wordt gehouden met hun keuzes en toont dit in aangepast handelen
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
gaat actief op zoek naar manieren om te communiceren met anderstalige kleuters en probeert dit uit in de praktijk
gebruikt de aangeleerde kennis en vaardigheden bij het voorbereiden en uitvoeren van activiteiten
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
achterhaalt de individuele kindkenmerken van de BBP klasgroep en vult het ABS-sjabloon spontaan verder aan tijdens de stage
houdt bij het bepalen van de beginsituatie rekening met de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de kleuter
houdt rekening met de beginsituatie van de kls bij het formuleren van lesdoelen en formuleert doelstellingen concreet en operationeel
selecteert leerinhouden rekening houdend met de beginsituatie van de kls
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Creativiteit: probeert al dan niet succesvol verschillende materialen en vernieuwende ideeën uit
maakt gebruik van materialen die functioneel zijn en als aangenaam door de kleuters worden ervaren
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
formuleert via beeldtaal vragen en opdrachten helder
kiest aangepaste werkvormen en stemt ze af op de doelstellingen en de ABS en gebruikt ontwikkelingsmaterialen adequaat en past aan waar nodig
past het onderwijsleerproces aan in functie van de individuele noden van de kleuters
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
neemt initiatief om in gesprek te treden met ouders
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
overlegt respectvol met de mentor over de gegeven feedback en het eigen handelen
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Stelt zelfstandig een dag- en weekplanning op en communiceert hierover volgens de afgesproken deadlines met mentor en lector
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
geeft veranderingen een kans

Leerinhoud

Tijdens de groeistage pas je voor het eerst zelfstandig toe wat je in BBP1-2 hebt geleerd.
In semester 1 zal je 2 weken halftijds lesgeven en de andere momenten zal je participatief observeren. 
De twee weken durende blokstage van semester 2 zorgt ervoor dat je je verder ontplooit als leerkracht door twee weken een klas  over te nemen. De eerste week doe je dit ook halftijds , vanaf week 2 neem je de klas voltijds over.  Tijdens deze stage maak je ook kennis met het zorgbeleid van een school. 

Studiematerialen (lijst)

Cursus BBP 3Verplicht€ 2,50
Cursus Onderwijzen 1Verplicht€ 2,50
  • Auteur: Robert, N., Van Leuven, W.
Cursus Onderwijzen 2Verplicht€ 2,50
  • Auteur: Robert N., Van Leuven W.
Cursus Onderwijzen 3Verplicht€ 3,10
Cursus Onderwijzen 4Verplicht€ 2,50
StudiewijzerVerplicht
Didactisch materiaalVerplicht€ 40,00
Handboek Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijsVerplicht€ 29,00
  • Auteur: Laevers, Depondt
Handboek Groei-en leerlijnen in de kleuterschool, een praktijkboek voor variatie en gradatieVerplicht€ 59,50
  • Auteur: Boone M.
Leerplannen GO! (http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/basisonderwijs/leerplannen-basisonderwijs)Verplicht
  • Auteur: www.gemeenschapsonderwijs.be
Literatuur Leerplannen basisonderwijsVerplicht
  • Auteur: ovsg
OntwikkelingsdoelenVerplicht
  • Auteur: www.ond.vlaanderen.be

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage360,00 uren
  • Omschrijving: Participatieve observatiestage + uitvoerende stage

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,00